Forbudt kærlighed af Ai Mi

af d. 10. juli 2014

330

2014

978-87-400-0703-9

Under the hawthorn tree

”Forbudt Kærlighed” er skrevet under pseudonym, af en forfatter hvis sande identitet er ukendt selv af sin egen agent. Historien skulle efter sigende bygge på forfatterens egen historie. Det er en fortælling om en ung og uskyldig kærlighed, og alligevel en forbudt kærlighed. Om en ung piges første forelskelse, og de komplikationer der følger.

Jingqui er en dygtig ung skoleelev – Så dygtig at hun vælges til at skrive en lærebog i Formand Maos ånd. For at kunne bidrage til denne bog sendes Jingqui på landet, hvor hun skal leve og lære af den landlige befolkning. Det er en stor ære, som vejer tungt på Jingquis skuldre, især fordi hendes familie er i unåde af det kinesiske system. Forældrene er blevet dømt kapitalister, hvilket er et skældsord i tiden kort efter Kulturrevolutionen. Hos Jingqui er føden derfor knap, og hver en mønt må vendes og drejes for at få tingene til at løbe rundt.

På landet møder Jingqui for første gang en person af det modsatte køn, som hun virkelig finder interessant. Og det sætter tanker i gang. For er forelskelse i virkeligheden en kapitalistisk tanke? Og hvordan skal man opføre sig, så ingen opdager den spirende unge kærlighed?

Jeg var begejstret for ”Forbudt Kærlighed”. På trods af emnet om ung forelskelse, der nemt kan ende alt for sukkersødt, er det overhovedet ikke den fornemmelse man sidder tilbage med. Bogen er utroligt ærlig og troværdig, og vender og drejer alle de dilemmaer en ung kinesisk kvinde står overfor. Den giver et usødet billede af et liv, hvor man ofte blot må acceptere tingenen som de er, og kæmpe med det man har – Og være tilfreds med det.