Feber i blodet af Irène Némirovsky

af d. 30. marts 2014

138

2007

978-87-7973-244-5

Chaleur du sang

Ukrainsk-franske Iréne Némirovskys roman handler om hvordan det rutineprægede og forudsigelige landliv, præget som det er, af naturens evige cyklus, brydes op af drifter og kærlighed. For under den rolige overflade brænder passionen, som trods tradition og vaners tunge åg bruser lige under overfladen.

Vi ser handlingen udfolde sig gennem Silvio, som efter års ophold i udlandet vender tilbage til sin barndomsegn, og som lidt efter lidt bemærker de hemmelige følelsesstrømninger. Gennem ham fortæller Nemirovsky på fascinerende vis, med indfølelse og bestemt ikke uden bid, om familiernes liv på landet, domineret af de tavse, mistroiske og gerne noget nærige bønder, hvor livet er bestemt af de stramme økonomiske vilkår, der fx tvinger unge kvinder til at gifte sig med ældre mænd med penge, for at kunne klare sig.

En stille, mens alligevel fængslende og intens beskrivelse af landbolivet i 1930’ernes kriseprægede Frankrig, og også et nøgternt og skarpt blik på normer kontra det faktisk levede liv.

Nu og da løber følelserne ud over deres bredder, et jalousimord begås, og Silvios eget hemmelige begær afsløres. Det er for så vidt handlingen, men romanens styrke ligger i melankolien, i beskrivelsen af det konforme landsbyliv, præget af tilsyneladende tavshed, men samtidigt mærket af sigende blikke og hemmelig sladder. Handlingen foregår fysisk i tusmørket, ofte i egnens mørke skove, men også dér, hvor folks virkelige følelser folder sig ud, efter at have været spærret inde under dagslysets og de nysgerrige blikkes tyranni.

En stemningsmættet lille roman, som blev siddende i undertegnede længe efter at den var læst, og hvis eneste irritationsmoment var, at den ikke var længere. Men til gengæld gav den stor lyst til at læse mere fra forfatterens hånd, og undertegnede kan derfor kun give topkarakter.