Far from the madding crowd af Thomas Hardy

af d. 6. april 2015

423

1993

1-85326-067-3

Dette var mit første bekendtskab med Thomas Hardy, men det bliver bestemt ikke mit sidste.

Noget af det første ved den her roman der slog mig, var hvor utrolig beskrivende en stil Hardy har. Jeg har læst et par andre anmeldelser her og der, hvor andre mener at han kan tendere til at blive for beskrivende, og til tider kan jeg give dem ret. Samtidig nyder jeg også at læse nogle af de længere beskrivelser, fordi jeg virkelig føler jeg bliver bragt tilbage til datidens England og den verden Bathesba lever i. Det er uomstrideligt at Bathesba er omdrejningspunktet i denne historie, og hendes karakter var også den der sagde mig mest. Jeg kunne rigtig godt lide at dette var en historie med en kvindelig protagonist som ikke hungrede efter ægteskab, bare for at kunne validere sig i samfundet. Jeg syntes hendes viljestyrke til at ville bevise at hun kunne påtage sig de samme opgaver som en mand var helt igennem fantastisk.

Af de tre mandlige karaktere var de godt nok vidt forskellige, men jeg må sige jeg holdt med Gabriel Oak lige fra starten. Han virkede for mig til at være den mest jordnære og sandfærdige af de tre, og han var konstant ærlig og loyal overfor Bathesba, i modsætning til de andre to som gjorde alverdens mærkelige handlinger for at vinde Bathesbas hånd. Sergeant Troy kunne jeg slet ikke lide på noget tidspunkt, og det faktum at han rent faktisk får sig sneget ind til at blive gift med Bathesba var mig en gåde. Farmer Boldwood havde jeg det lidt blandet med, for på den ene side var han den perfekte gentleman, men som historien udfoldede sig blev han desværre mere og mere sindsforvirret, efter min mening.

Jeg kunne rigtig godt lide udfoldelsen af denne historie, hvordan den langsomt skred frem, men at der alligevel skete en hel masse. Og jeg absolut elskede sproget med de kringlede accenter, det giver så meget mere til de forskellige personer i historien, og det skaber virkelig en stemning i de dystre kroer hvor mændene sidder og udveksler drukhistorier. Til tider kunne jeg godt føle at omgivelsesbeskrivelserne kom i vejen, men det var kun fordi jeg blev så opslugt af karaktererne at jeg bare gerne ville høre mere om dem.

Efter at have læst bogen glæder jeg mig bare endnu mere til filmen. Skuespillerlisten til denne film er også bare helt igennem forbløffende, og jeg glæder mig gevaldigt til at se Carey Mulligan inkarnere Bathesba Everdene i sin viltre kvindelighed.