af d. 2. marts 2021

337

2020

978-87-400-6332-5

Familien Winther (oversat af Giovanna Alesandro)

1.

Året er 1898. Cecilia Winther har skabt sig et fantastisk liv i Trondheim med sin mand igennem 25 år, Karl, og set udefra er alt perfekt. Hendes ældste søn er på besøg med sin nye hustru, mens den yngste søn er hjemme på pause fra sit studie i København. Datteren Rose er på vej til at blive en smuk ung kvinde, og manden er en respekteret forretningsmand. Og nu kan Cecilia og Karl se frem til at fejre deres sølvbryllup, en fest Cecilia har set frem til og planlagt i mindste detalje. Hun drømmer om, at manden i sølvbryllupsgave vil overraske hende med en romantisk tur til Rom.

Festen viser sig at rumme flere overraskelser, den størst at den ældste søn har tænkt sig at flytte permanent til byen med sin nye hustru Ellinor. Cecilia forstår ikke svigerdatteren, der griner højlydt og siger sin mening – også når den er lige lovlig frisindig. Tænk sig, hun mener endda at kvinder burde gå i bukser når de står på ski, fordi det er mere praktisk!

Familien Winther er en velskrevet bog, der i højere grad drives frem af personernes udvikling og følelsesliv end af en masse store handlinger. Det fungerer rigtig godt, og man får i bogen et detaljeret indblik i de personlige dilemmaer og problemer, både Cecilia og hendes børs står i. Det er en hyggelig og velskrevet bog, der på en god måde fremstiller møde med gamle, traditionelle værdier og nye mere frie tanker. Den sætter tanker i gang om, hvordan man skal forholde sig når livet ændrer sig – skal du følge med eller holde fast i det velkendte så længe som muligt?

Bogen er første del i serien om Familien Winther.

• Anmeldereksemplar