Et lille liv af Hanya Yanagihara

af d. 11. april 2023

792

2019

9788740059670

A Little Life

Et lille liv er en fortælling om alle livets facetter. Mest af alt er det dog en fortælling om skrøbelige skæbner og hvordan traumatiserende oplevelser i barndommen kan plage os resten af livet. ude er en tilbageholdende dreng, da han starter på college med Willem, JB og Malcolm. Ingen af de tre venner ved noget om Judes fortid, selvom de gladelig deler ud af deres egen. Vi finder dog langsomt ud af, at der er sket noget helt forfærdeligt for Jude, da han var barn.

Du får ikke foræret alle detaljerne fra starten, hvilket er med til at gøre bogen spændende hele vejen igennem. Vi kommer løbende dybere ind under huden på de fire venner – og i særdeleshed på Jude. Fortællingen om Jude er på én gang stærk og forfærdelig. Jude har formået at opbygge sig en stor karriere som advokat og på overfladen ser alting godt ud. Efterhånden som vi lærer Jude bedre at kende, får vi dog et forfærdeligt indblik i det store selvhad, som han lider under. Jude har ikke fået bearbejdet traumerne fra hans barndom og de vil derfor ikke slippe sit tag i ham. I og med at han ikke deler hændelserne med andre, opbygger han en fortælling om, at det er ham, den er gal med.
Bogen handler derfor i høj grad om selvhad og de hårde øjne, som vi kan have på os selv.

Samtidig handler Et lille liv også om, hvordan vi ved hjælp af venskaber kan mildne vores syn på os selv og få hjælp til at bearbejde vores traumer. Man er som læser med på sidelinjen i de fire venners liv helt til de bliver gamle. Det giver en utrolig dyb fortælling, da vi kommer med på hele rejsen gennem livet. Jeg har ikke oplevet en bog som Et lille liv før. Jeg hørte Et lille liv som lydbog og blev utroligt opslugt af fortællingen. Da jeg var færdig med den, skulle jeg have noget tid til at fordøje det, jeg havde hørt.
Fortællingen er barsk, men jeg ville helt klart ikke have været den foruden. Jeg har aldrig læst en bog som Et lille liv før og jeg venter i stor forhåbning om, at Hanya Yanagihara en dag laver endnu et mesterværk.