Dronningen af Saba og andre noveller af Knut Hamsun

af d. 9. august 2019

280

2019

978-87-406-5474-5

På dansk ved Jakob Aaby Harrits

Glæden og overraskelsen var stor, da jeg åbnede pakken fra Turbine forlaget. At der pludselig udkom en bog fra mesteren Hamsuns hånd var ganske uventet. Det er godt set af Turbine, især på baggrund af at novellerne ikke er til at opdrive længere i Danmark.

Jeg kan ikke sætte en finger på noget som helst. Lige fra forsiden, der er enkel og smuk, til oversættelsen af Jakob Aaby Harrits, eller nærmere den sproglige redigering. For novellerne er oprindeligt skrevet på dansk i slutningen af 1800 tallet, senere fornorsket og redigeret af Hamsun, men Turbine har taget udgangspunkt i de tidligste udgaver, og de er nænsomt bearbejdet af Harrits. Hamsun havde et specielt sprog, ind imellem knudret, og jeg måtte læse enkelte sætninger flere gange, for at fange betydningen. En enestående læseoplevelse!

Hamsun formår med enkle midler og i få ord at få læseren helt ind under huden på sine personer. Samtidig er personerne og de oplevelser Hamsun udsætter dem for så aparte, at man sent vil glemme novellerne. Samtidig kan han skrive om hverdagsting på en måde, så man både griner og fanges helt ind i et simpelt univers, som i En ganske almindelig flue af middels størrelse.

Humoren lever i flere af novellerne. Titelnovellen er en morsom historie om en mands søgen efter en kvinde, der engang har været god ved ham, og som han nu i sin forelskelse må finde. På turne kan man næsten forestille sig som noget Hamsun selv har oplevet. Den højtidelige forfatter på foredragsturne om tidens litteratur, som ingen gider at høre på.

Livets røst gav Hamsun store problemer i datiden for sin grænseoverskridende og nærmest pornografiske indhold, hvilket kan være noget svært at sætte sig ind i med nutidens briller. Novellen slutter med en af de sjoveste og mest uforglemmelige sætninger jeg længe har læst: ”Og den unge enke puster ud.”

Men samlingen indeholder også alvorlige og triste historier, der griber læseren. Småbyliv er et fint eksempel på en historie, der hos andre forfattere kunne være blevet til en hel roman, men Hamsun fører os igennem en lille bys historie på små 20 sider, så man føler, man selv bor der. På Blåmandsø er måske samlingens mest uforglemmelige historie. En trist og mørk kærlighedshistorie i et barsk landskab, der gjorde stort indtryk på mig.

Far og søn er ligeledes en skæbnesvanger historie om storhed og fald ved roulettebordet. Man føler at historien foregår i et fantasiland med mystiske navne og flere af personerne bor i telt. Der gemmer sig en helt anden historie i fortællerens møde med hoteltjeneren, der igen bevirker nogle mystiske og uforglemmelige episoder. Historien er en opvisning i Hamsuns talent, hvor man sidder som på nåle for at ønske, at kuglen skal lande på sort eller rød.

Sonny Ankjær Sahl har udvalgt novellerne og har skrevet et spændende og informativt efterskrift. Her gennemgår han Hamsuns liv og drager paralleller mellem novellerne og Hamsun. Det var spændende og overraskende læsning, der gav mig lyst til at starte forfra på novellerne!