af d. 19. december 2021

89

2021

9788797262825

1 udgave 1 oplag
200 eksemplarer der er nummererede

I kælderen på hjørnet af Kolbachstraße og Landau ligger en antikvarboghandel som ejes af den noget aparte jøde Shagal. Antikvariatet er en skygge af sin velmagt, ruderne er støvede og lokalet dunkelt med få hundrede bøger der hensygner i støv. Alt er tydeligvis gået i stå og Shagal har trukket sig tilbage i privaten kun omgivet af de mest sjældne og værdifulde bøger. Men da en tidligere soldat træder ind i butikken opstår der et bånd mellem de to mænd og langsomt begynder bøgerne fra privaten at vende tilbage på reolerne. Efter nogle ugers forløb dukker de første kunder op. Soldaten der nu står bag disken, tilbyder at hente Shagal ind fra privaten, men det går hurtigt op fra ham at både Shagal og kunderne trives bedst med at han bliver i privaten. Dette er en broget skare der efterhånden får deres vanlige gang i butikken. Kulturlivet blomstre, excentrikere og litterater kaster sig ud i længere diskussioner om bøgerne, men når Shagal får besøge privaten af Madame Blavatsky bliver hele butikken forvandlet til en systue fuld af plaprende sladretanter.

En sladder med antisemitiske undertoner. Freden varer da heller ikke ved, en ny krig truer lige rundt hjørnet.

Det er en fantastisk velskrevet bog, og Mikkel Harris Carlsen formår på de godt firs sider tekst at beskrive en verden af excentriker og skæve personligheder, så man som læser føler man har kendt dem hele sit liv. Da jeg læste bogen blev jeg trukket helt ind i handlingen. Jeg befandt mig i antikvariatet, jeg var mellem bøgerne og oplevede de små optrin og de skiftende stemninger. Det var mere intens end bare en film for det indre øje, og det er sjældent jeg får så intens en oplevelse når jeg læser en bog.

Bogen er illustreret med fine stregtegninger af Line Høj Høstrup.

Mikkel Harris Carlsen (1974) debuterede i 2013 med novellesamlingen Kakerlakmennesket. Et par år senere udkom Midnatsmuse på Kandor, og i 2016 udkom romanen M. Derudover har han bidraget til en række novelleantologier. Mikkel Harris Carlsen har to gange modtaget arbejdslegat fra Statens Kunstfond og blev i 2014 belønnet med Niels Klim-prisen for Årets bedste science fiction-novelle.

Bogen er et anmeldereksemplar.