Det modsatte af kærlighed

af d. 8. maj 2008

319

2008

978-87-638-0671-8

The Opposite Of Love

“Det modsatte af kærlighed” er ligegyldighed, men for Emily Haxby er det at være så alene, at der ikke er nogen der har brug for dig. Hendes mor døde da hun var teenager, hendes far efterlod fargerningen til en villig farfar og nu er løgne det mest brugte i samtalen mellem far og datter. Som advokat i et stort firma har Emily tilsyneladende det “man” drømmer om. Hendes kæreste Andrew er perfekt, hun har en fin lejlighed, gode venner og farfar Jack. Men en dag finder Emily ud af at Andrew vil fri og det kan hun slet ikke kapere. Hele ideen om at være voksen og ansvarlig, selvom hun er 29 år og at gå i gang med noget så alvorligt som ægteskab, skræmmer Emily fra vid og sans. Så hun slår op med ham uden at fortælle ham den egentlige grund og forventer at kunne fortsætte sit liv uden ham i det. Desværre er det den sidste dråbe og korthuset begynder at falde fra hinanden. Arbejde, familie og liv på vej lige ned i afløbet.

Det er godt nok en roman der kaldes for chick lit, men jeg er sådan lidt i tvivl om jeg ville kalde den det når det kommer til stykket, for det sidste krav er ikke opnået. Det er en single kvinde i 20-30’erne som bor i storbyen og den handler om hendes kvaler med at jonglere med livets elementer, men letlæselig/letfordøjelig – det kniber lidt. Det er som om at forfatteren undervejs farer lidt vild i, hvad hun egentligt vil skrive om og det er ærgerligt, for det er lidt af et irritationsmoment for en læser der egentligt blot vil underholdes – hvad den typiske grund til at læse chick lit er.

Forfatteren serverer dog lidt let humor mellem linierne og det er da også godt til at holde læseren til ilden, men bogen kunne godt være skåret 60-70 sider ned uden det greb ind i “plottet”.

Noget helt andet er at titlen er ret intetsigende, men det er så hvad det er.