Det hemmelighedsfulde selskab af Alan Moore

af d. 7. juli 2014

146

2003

87-90370-45-7

The League of Extraordinary Gentlemen

Hvem består “Det Hemmelighedsfulde Selskab” af og hvordan opklarer de andres mysterier? Det er nogle af de spørgsmål, som Alan Moore, der har skrevet denne tegneserie, og Kevin O’Neill, som står bag illustrationerne, forsøger at hjælpe læseren med at finde svar på i denne bog. Som læser bliver vi bragt tilbage til tiden, helt præcist til England i 1898, hvor vores selskab samles. Dette er en mærkværdig samling af især litterære karakterer og her ser vi både Dr. Jekyll (som til tider forvandles til Mr. Hyde som i R.L. Stevensons fortælling), Kaptajn Nemo (der også kan ses i ”En verdensomsejling under havet” af Jules Verne), Hr. Griffin (som er fra ”Den usynlige mand” af H.G. Wells), den eneste kvinde i flokken Wilhelmina Murray (som er hendes ungpigenavn og en del læsere kender hende bedre som Mina Murray fra historien om ”Dracula”, skrevet af Bram Stoker) og til sidst, men bestemt ikke mindst, Allan Quatermain, der kan findes i H. Rider Haggards bøger om Kong Solomons miner. Da først denne fantastiske samling af mennesker er samlet, bliver de sat i gang med at finde et antityngdestof som er blevet stjålet. De får at vide at tyven er ondsindet og at stoffet skal bruges til at sende en flok mennesker på ekspedition til månen.

Da de endelig får fat i dette stof og det kommer tilbage, opdager de, at ikke alt var som de fik at vide og nu er det ham, der satte dem på opgaven, som de må kæmpe imod. Og dette er ikke hr. hvem-som-helst – det er Mr. Moriarty, som var Sherlock Holmes’ største fjende. Gruppen må bruge dristige træk til at få dette til at lykkedes, men vil det? Alt i alt en spændende tegneserie, som er rigtig godt fortalt og O’Neills illustrationer er meget passende.

Som bognørd er de litterære referencer virkelig interessante – vi hører et citat fra ”Moby Dick”, vi møder Zola’s Nana, og der er virkelig mange referencer, så det er umuligt at skrive alle ned her. Det er en form for spændingstegneserie og det er muligt at få ligeså meget ud af det selvom man måske ikke har læst de store værker – der er nemlig et hæfte med forklaringer bag i tegneserien. Jeg ville anbefale denne til alle som er glad for flotte tegninger og spændingsromaner – den er nok bedst til teenagere og voksne, da nogle af illustrationerne er lidt for voldsomme til børn.