af d. 24. februar 2023

366

20118

9788772006727

Ne lâche pas ma main - oversat af Anders Juel Michelsen

I 2017 udgav People’s Press Michel Bussis “Pigen på flyet”, som jeg var ret begejstret for. Det er var derfor med ret store forventninger, at jeg gik i gang med “Det glemte barn” af samme forfatter.

Martian og Liane Bellion nyder en skøn og afslappet sommerferie sammen med deres seksårige datter på ferieøen Réunion. Feriefreden smadres brat da Liane forsvinder sporløst. Familiens hotelværelse er dækket af blod, og Martian er hovedmistænkt i sagen om Lianes formodede mord. Da Martian og parrets datter kort tid efter også forsvinder, sætter myndighederne storstilet menneskejagt i værk over hele øen.

Stilen fra “Pigen på flyet” er den samme. Bussi tager sig god tid til at fortælle sin historie, ligesom han bruger meget tid på at tegne sine karakterer op, så de står knivskarpt. Undervejs gætter og gætter jeg, for at finde ud af hvad det egentlig er der sker, og hvorfor. Det lykkes mig dog aldrig at gætte hvem der gjorde hvad. Så langt så godt. Det er den slags krimier jeg godt kan lide. En langsom fortælling, tydelige personer, og en handling der ikke sådan er lige at gennemskue. Alligevel blev jeg skuffet over bogen. Den nåede slet ikke samme niveau som “Pigen på flyet”. Der var alt for mange medvirkende, hvis livshistorier fyldte alt for meget. Ofte havde jeg problemer med at skelne de mange personer fra hinanden, og med at finde ud af hvor vi var i handlingen. Om det jeg læste var en del af den egentlige historie, eller om det var en af personernes egen historie, var ikke altid lige tydeligt. Så det blev en rodet affære, hvor fokus alt for ofte vandrede ud af et sidespor.

Ægteparret Martian og Lianes seksårige datter optræder i perioder som jeg-fortæller i hendes egen historie. Sådan set en udmærket idé, men hendes tanker og handlinger matcher ikke en seksårigs. Hun fremstår lidt for voksen og eftertænksom.

Så, alt i alt lidt af en skuffelse. Men da jeg, som nævnt, var ret begejstret for “Pigen i flyet”, og derfor ved at Bussi er en dygtig fortæller, vil jeg nok læse andet af ham ved en anden lejlighed.

Lån bogen på Bibliotek.dk…