Det år hestene kom af Mary Mackey

af d. 21. juli 2008

452

1996

87-568-1302-3

The year the horses came

For ca. 60.00 år siden levede et fredeligt folk i det nordøstlige Rumænien og det vestlige Ukraine. Dette folk tilbad Jorden som deres Gudinde. For dem var livet helligt lige meget hvilken alder eller form, det kom i. Men forandring er på vej.

Pigen Marrah bor i en lille kystby ved navn Xori. På hendes skelsårsdag, den dag hun bliver en kvinde, finder hun noget højst usædvanligt. En ung, døende mand, med en gammel mands blege hår, fra et land hinsides bjergene. Marrah redder hans liv, men det varer ikke længe, før hun sætter spørgsmålstegn ved denne handling, selvom liv er Gudinden helligt. Mandens navn er Stavan, og Marrah og Xoris befolkning lærer hurtigt, at hans folk er det stik modsatte af deres. De er et blegt krigerfolk, hvorimod Gudindens tilbedere er mørklødede og fredelige. Selvom Stavan langt fra er lige så grusom som sit folk, nærer alle mistro til ham, og Marrahs mor beslutter at sende Marrah, Stavan og Marrahs lillebror, Arang, til den hellige by Shara for at advare befolkningen om det krigeriske folk. Men de krigerske nomader, der ridder på uhyrer, myrder, plyndrer og voldtager, er i deres hale hele tiden. Og kan man overhovedet flygte fra seksbenede uhyrer?

En dejlig og vidunderlig bog fuld af kærlighed, sensualitet, krig og frygt. Baggrunden for dette drama er oldtidens østlige Europa, og Mary Mackeys forfattertalent bringer både det fredelige Gudinde-samfund og det krigeriske nomade-samfund til live i læserens fantasi. Det eneste lille minus er, at handlingen til er tider en smule langtrukken, men alt i alt: En bog, der helt klart kan anbefales!