De ni jomfruer af Stephen Booth

af d. 29. september 2005

365

2005

87-7955-375-3

Dancing with the Virgins

Stephen Booth holder sig ret dydigt på midten i “De ni jomfruer”. Det er en klassisk opbygget krimi med et næsten klassisk opdagerpar. Karakteren Ben Cooper er en interessant anderledes politimand med sin dedikation til jobbet og sin følsomhed. Efterforskningen er dygtigt opbygget, og et langt stykke hen af vejen er plottet godt og traditionelt krimiarbejde. Krimien foregår på landet med hede, trængte bønder og nationalpark, og det landlige aspekt giver bogen en pæn bonus i form af stemningsfyldte natur- og miljøbeskrivelser.

En kvinde har fået ansigtet skamferet af en ukendt overfaldsmand, og kort efter bliver en anden kvinde myrdet på heden. Betjentene Ben Cooper og Diane Fry arbejder med og mod hinanden for at opklare forbrydelserne. Vi følger flere potentielle forbryderes tanker og stier og fjerner langsomt en efter en fra listen over mistænkte. Hvor plot og opbygning kører sin slagne gang, bliver afsløringen af morderen behandlet a la et mindre bump i vejen. Der køres hurtigt hen over det, og morderens identitet kommer til at virke ligegyldig, hvor den faktisk må siges at være temmelig problematisk.

Genren vrimler med mere eller mindre hårdhudede kvindelige betjente, journalister og socialrådgivere, som roder rundt med forbrydelser. Derfor bliver det pludselig meget vigtigt, om der føjes noget nyt til, og man får ikke rigtig hold på Diane Fry i bogen. Hun står tydeligere som en modsætning til Ben Cooper, end som et selvstændigt væsen.

Hvis Fry er sat til at spille andenviolin, må man vende sig mod hendes mandlige kollega for at få lidt fyld på karaktererne. Usædvanligt er det at blive præsenteret for en blød mandlig hovedperson. Kan man overhovedet være empatisk og blød, når man er politimand? Ben Cooper er en rolig mand, grænsende til det Dalai Lamaske, og det virker, ikke overraskende, men interessant, tirrende på den megaanspændte Fry.

Forhåbentlig kommer man tættere inde på livet af Cooper og Fry ved videre læsning. Kriminalromaner af denne klassiske type skal excellere i persontegninger, ellers hopper læseren bare videre til næste makkerpar.

“De ni jomfruer” er 2. del i serien om Ben Cooper og Diane Fry.