Chicago af Alaa Al Aswany

af d. 1. november 2008

332

2008

978-87-91746-42-0

Shikagu

“Chicago” er en bog, der på overfladen ser ud til at indeholde alle de kvaliteter, som en god historie bør indeholde: spænding, had, kærlighed, ære m.v. Desværre introduceres man i starten af bogen også for så mange forskellige personer, så det tog mig cirka halvdelen af bogen at adskille personerne og deres indbyrdes forhold fra hinanden. Når det er sagt, så er “Chicago” faktisk ikke en dårlig bog.

Som titlen også afslører, foregår bogen i Chicago, hvor man følger en relativ stor gruppe mennesker fra Ægypten, der er emigreret til USA for at starte et nyt og materielt rigere liv. De fleste af personerne studerer i Chicago og enkelte er undervisere på universitetet. For de fleste af personerne er livet i USA ikke så nemt, da de finder det svært at kaste den gamle kultur fra sig og indordne sig i det nye samfund.

Det gælder ikke mindst Shayma, der er en af de unge studerende. På trods af, at hun er opdraget til at være en rettroende muslim, indleder hun et forhold til en jævnaldrende studerende, og deres forhold udvikler sig hurtigt i en retning, der får uoverskuelige konsekvenser.

Derudover følger vi også ægyptere, der har boet 30 år i USA og som til stadighed forsøger at overbevise sig selv om, at de er blevet amerikanere og ikke længere har noget følelsesmæssigt tilhørsforhold til deres gamle fædreland.

“Chicago” er en bog, der berører mange aktuelle emner, eksempelvis integration og racisme. Bogen bliver heldigvis aldrig moraliserende, og det er i mine øjne positivt. Bogen indeholder meget troværdige personbeskrivelser og er overbevisende skruet sammen. Det, der trækker nogen ned er, at det tog for lang tid at få styr på de forskellige personer og deres indbyrdes forhold, bogen måtte for min skyld godt have været delt op i lidt længere kapitler om de enkelte personer.

Alt i alt er “Chicago” dog en læseværdig bog, der lander på 3 mellemgode stjerner

Lån bogen biblioteket