9788771514933

Et genialt lille mesterværk, der piller ved grænserne for hvad litteratur er og kan. “Bestiarium” er noget så aparte som en skønlitterær fagbog.

Den Danske Ordbog skriver følgende:

Bestiarium (fra latin bestia, dyr) er en samling moralske fabler fra middelalderen om virkelige eller mytologiske dyr. Bestiarier var specielt populære i England og Frankrig omkring 1100-tallet.

Om bogen fortæller forlaget bl.a.:

Noget så sjældent som et skønlitterært, eksperimenterende “opslagsværk”, født af forfatterens frustration over den positivistiske videnskabsforståelse der er ved at smadre planeten.

Carsten Müller Nielsen beskriver i en blanding af fagbogens faktaopremsning og skønlitteraturens fabuleren, om alt fra aber, demiurger, heste, laks og levealder til tagrør, ædelsangere og år. Tekster der for nogles vedkommende er ganske korte og faktuelle, mens andre er lange fortællinger om noget som ikke umiddelbart har noget med emnet at gøre – f.eks. om Mexicos kejserinde og et overvægtigt postbud.

Hvert afsnit slutter, på bedste fagbogsmanér, med en henvisning til andre afsnit. Henvisningerne har ingen relation til afsnittet der henvises fra, men viser bare at alting hænger sammen på en eller anden måde.

Til at begynde med vidste jeg ikke helt hvad jeg skulle mene om det eksperimenterende opslagsværk. Havde forfatteren skrevet det for sjov (mange steder er bogen særdeles underholdende), eller var der en mening med det? I så fald måtte det være en mening jeg ikke umiddelbart kunne finde. Men efterhånden som jeg arbejdede mig igennem bogen, viste forfatteren mig at den verden vi er en del af, ikke bare består af fakta. Der er en indbyrdes forbundethed i alting, også de ting der ikke ved første øjekast ser forbundne ud. Med “Bestiarium” får Carsten Müller Nielsen hele verden til at hænge sammen, på en måde der ikke kan beskrives faktuelt. Der er noget “højere”, noget udefinerbart, der får alting til at interagere. Ikke nødvendigvis med en højere mening som bevæggrund, men bare fordi det hænger sammen. Müller Nielsen gør verden større og dybere. Som en af mine venner ynder at sige: “Der er mere mellem himmel og jord, end så mange andre steder.”

Hvis man er ude efter litteratur der kræver noget af sin læser, og som får læseren til at tænke nye (måske endda store) tanker om verden, livet, døden, naturen osv., kan jeg på det varmeste anbefale “Bestiarium”. Bogen er blot på 84 sider, men den er en af den slags bøger hvor indholdet rækker langt ud over bogens beskedne format.