1 comment

1900 – Et århundredes tusmørke af Thomas Strømsholt m.fl.

af d. 24. februar 2022

Jeg får læst en del indenfor gysergenren, alligevel dukker der hele tiden nye navne op, som jeg ikke har læst før. 1900 er en antologi sammensat af Henrik Harksen, hvor ti forfattere har skrevet en novelle fra hvert årti i det tyvende århundrede. Jeg kendte kun navne som Teddy Vork, Steen Langstrup og A. Silvestri, og jeg vil her fremhæve nogle af de navne, jeg ikke kendte i forvejen. Fælles for novellerne er dog, at de alle har et enormt højt niveau. De er meget forskellige, men selvom jeg har brugt et par uger på at læse bogen, så står de stadig skarpt i erindringen, og det er kvalitet for mig!

I Ræve af Martin Wangsgaard Jürgensen befinder vi os på en herregård i 30’erne, hvor 16 årige Liv bor med sine forældre. Farens bror, Herinrich, har forladt stedet, men en aften dukker tre af hans venner op, og familiens liv ændres for bestandig. En meget stemningsfuld historie fuld af jalousi og hævnlyst, med virkningsfulde overnaturlige hændelser, måske med afsæt i gamle sagn? Virkelig godt skrevet!

1950’erne bliver behandlet af Carina Evytt i Djævelens musik, hvor organisten Jørgen hver søndag fromt lytter til pastor Wartings prædikener. Han fordømmer rockmusikken, der vil bringe de unge i fordærv og sætte dem op mod forældrene. Jørgen er helt enig, men til en begravelse kommer han i snak med søsteren til den døde, som elskede Rock n’ Roll, og hun får ham overtalt til at lytte til musikken. Herefter går det af helvede til, så at sige…

Det er en fremragende, grotesk novelle der rammer direkte ned i 50’ernes tidsånd, hvor man netop var bange for rockmusikkens påvirkning af de unge. Det er en af den slags historier, hvor man sidder og griner mens man samtidig væmmes, hvilket egentlig er ganske foruroligende, men hvor er det godt skrevet!

Den sidste udvej af Christian Reslow er fra 80’ernes årti, hvor vi i glimt hører om BZ’ere, Tjernobyl og Palme, men glimtene er gemt i en tåge, som hovedpersonen hele tiden befinder sig i, en tåge i sindet. Kun langsomt går det op for læseren, hvad der foregår, og jeg følte også selv, at jeg befandt mig i et tågesløret mareridt. Rigtig godt og fængslende skrevet!

Sidste novelle fra 90’erne af Jonas Wilman er måske ikke så meget et gys, men mere en art skæbnefortælling. Fortælleren er et møgsvin uden skrupler der elsker at snyde andre, men en dag bliver han selv ribbet og får et tilbud han ikke kan afslå. Han skal være med til at tegne fremtiden, på tærsklen til år 2000, hvor man troede, at alle computere gik i sort. Det er en rigtig fin novelle og en perfekt afslutning på antologien, da den trækker tråde op til nutiden og beyond. Herligt!

1900 er en yderst vellykket og underholdende antologi. I novellesamlinger plejer der at være en historie eller to som ikke rigtig fanger, men ikke her, og det er sjældent jeg oplever det. Temaet er godt fundet på, og de forskellige årtiers kendetegn kommer godt frem.

Jeg må også fremhæve forsiden, der i første øjekast virker lidt kedelig og anonym, men når man kigger ordentlig efter, er den både smuk og dragende og har tråde til novellen Under blodbøgen af Teddy Vork.