9788711985991

Vølvens vej - Snehild

1.

Trænger du til at læse en roman, der har det hele og lidt til? Så læs videre.
Mangler du at finde en julegave til kvinden eller manden, der har alt? Så læs videre.

Vølvens vej – Snehild har nemlig det hele. Stærke kvinder med evner der ikke kan beskrives og fanstatiske skæbner, man higer efter at høre mere om.

Snehild kommer til verden midt under en blodig krig, men som ved et tilfælde skånes hendes mor, og de finder et sikkert hjem i byen Himlinge. Her vokser Snehild op, men hendes fine lyse væsen skaber mistanke om en ikke almindelig herkomst, og byens ypperstepræstinde føler sig truet og gør derfor alt hvad hun kan for at skaffe den unge pige af vejen.

Med hjælp fra sin mor og 2 kongesønner har Snehild lært at klare sig selv, så det lykkes hende at slippe væk fra Himlinge, før det er for sent. Foran hende venter en helt fantastisk rejse, hvor hun får hjælp af flere skabninger fra den nordiske mytologi, som flettes helt naturligt ind i historien. Vi møder derfor både alfer og jætter, ulve og mennesker, som alle har en historie at fortælle i Snehilds skæbnevandring. I denne magiske verden bliver Snehild til en ung krigerkvinde, som med tiden vil tage rejsen tilbage til Himlinge, for at gøre fortiden om.

I Himlinge sker der mange ændringer, mens Snehild er væk. Byens folk kommer længere og længere væk fra naturens tro og gudernes gunst, og glemmer hurtigt alt om Snehild. Den dag Snehild endelig vender tilbage ender med at blive en skæbnesvanger dag for både guder, jætter og mennesker.

Helt fantastisk bog og univers. Serien om Vølvens vej er planlagt som en trilogi, og jeg kan slet ikke vente med at læse de næste. Forfatteren forstår at skabe en god historie midt i et mytologisk univers, uden man undres over de skabninger, der optræder i fortællingen. Og hvor er der mange historier fra den nordiske mytologi, man ikke helt har styr på, men som man i den grad lærer en masse om her. Snehild går en skæbne i møde, som vil sætte dybe fodspor.