Vildskab af Maggie Stiefvater

af d. 11. marts 2012

427

2010

978-87-02-08325-5

Shiver

”Vildskab” er den første bog i serien ”Shiver”. Den handler om pigen Grace, som er meget ensom. Hun har dog sine to bedste venner Rachel og Olivia, som hun deler meget med, deriblandt hendes begejstring for ulvene der findes i skoven. Da hun var lille blev hun overfaldet af ulveflokken, og var nær blevet slået ihjel. Underligt nok husker hun dog stadig meget tydeligt de gule klare øjne, der var til stede ved overfaldet, da den hver vinter ligger i udkanten af hendes baghave og kigger på hende. Efter seks år begynder der at ske underlige ting i byen. Jack, en fra hendes skole, er blevet dræbt af ulveflokken og folkene mener at det er på tide at dræbe de farlige ulve ved at skyde dem. Da Grace en dag er ude i haven kommer “hendes” ulv frem, og hun får lov til at røre ham. Da jægerne så efter nogle dage begynder at skyde efter ulvene og “hendes” ulv går hun i panik og løber ud i skoven for at lede efter ham. Efter nogle skud og en jæger der følger hende hjem, finder hun en nøgen dreng liggende på hendes veranda med meget gule øjne. Han er såret og hun er nød til at køre ham på hospitalet. Grace finder ud af at drengen er “hendes” ulv og hedder Sam. Et voldsomt og dybt forhold bliver skabt mellem dem, men hvordan kan Grace forhindre Sam i at blive ulv igen.

Historien er super god og man kan næsten ikke lægge bogen fra sig. Bogen er dog opdelt i 67 kapitler, hvori der angives om man hører historien fra Sam eller Grace’s side. Jeg synes godt om at man får historien fra begge sider, og virkelig kan leve sig ind vildskaben i bogen. Da jeg startede med at læse den, regnede jeg med at bruge et par dage på bogen, men da jeg kom i gang kunne jeg slet ikke lægge bogen fra mig og fik læst den på under 48 timer!!

Det er helt sikkert en bog der kan anbefales. Og derudover anbefales det også at have den næste bogen “Lidenskab” klar. Jeg fortryder nemlig at jeg ikke selv havde det.

God læselyst 🙂