Twelve Days of Christmas af Trisha Ashley

af d. 14. november 2015

402

2010

9781847561152

Jul er jo noget med at være sammen med familen, efterleve familietraditionerne, komme hinanden ved, være sammen, spise god traditionel julemad og hygge sig med hinanden.

Holly har det svært med julen. Hun voksede op som enebarn hos sine bedsteforældre, hvor han var baptistisk præst, som betragede jul som hedensk og overflødelig, dvs hun misundte sine klassekammeraters glæde ved julen. Hun blev gift med Alan som barnligt fejrede jul overdådligt med alt hvad Holly ønskede. Men Alan druknede i dagene op til jul for 8 år siden, Holly sørger stadigvæk over sit tab. Holly er chefkok, med eget cateringfirma og er i gang med at skrive en bog om tradionel madlavning. Siden Alan døde har hun i julen været hus-sitter, dvs passet hus for mennesker som ikke vil lade deres hus stå tomt i julen. Det passer hende godt, hun vil skrive sin bog færdig. Hendes bedstemoder er i adventen afgået ved døden, men det var forventet og ikke overraskende. Holly fandt blandt bestemorens ting hendes dagbøger fra da hun var ung sygeplejerske under krigen. Holly begynder at læse disse bøger og kommer til at lære sin bedstemor at kende på en måde, som hun ikke kendte hende, da hun levede. Hun bliver stolt af sin bedstemor. Nu vil Holly bare af sted i fred og ro, holde sig for sig selv. Det hus hun skal tage sig af i sidste øjeblik er derude hvor kragerne vender, der er sne, de sner inde, der er is og glat.

Jude Martland er vant til at holde en traditionel jul med famile og bekendte fra landsbyen. Men sidste år stak hans bror af med hans forlovede, så Jude er meget gal og vil ikke holde jul. Han er kunstner og er i USA for at fremvise sin nye skuptur. Da Holly ankommer til landsbyen finder hun, at Jude’s onkel og tante er ældre og kan næsten ikke klare sig, og da hun falder og kommer på skadestuen tager Holly dem med sig hjem for at passe dem. Men i løbet af kort tid er alle de sædvanlige julegæster indkvarteret i huset og til sidst ankommer også den fraværende vært som er gal og ikke i jule humør, til at begynde med. Holly laver traditionel julemad som alle er begejstrede for, der er sider med opskrifter og hvordan hun anretter det. Det er nu ikke for mig, jeg kan bare lide at spise god mad og det lyder som om det smager godt. Det viser sig at Holly’s rigtige bedstefar på en måde er i famile med familen Martland.

Nå, men det er en rigtig jule historie, de rigtige finder hinanden og kan gøre klar til at fejre jul næste år.Dette var ikke en bog jeg havde læst, hvis det ikke var fordi jeg ikke havde andet at læse dette var det eneste jeg fandt i reolen i en B&B i udlandet. Jeg er nu ikke ked af at jeg læste den og den passer jo fint til denne årstid.