2015

978-87-7973-632-0

978-87-7973-632-0

Torka aldrig tårar utan handskar: 3.Döden

Sidste bind af Jonas Gardells trebindsværk om livet som homoseksuel i 80’ernes Stockholm har igen Rasmus og Benjamin og deres venner som omdrejningspunkt.
Aids er nu blevet en stor del af deres liv og de kommer til flere begravelser end bryllupper som Poul udtrykker det, og de fleste af vennerne er da også mærket af sygdommen.

Kampen mod sygdommen er hård og nådesløs, men hvad værre er at omgivelserne og deres egne familier fordømmer dem og behandler dem som pestbefængte der skal interneres og isoleres fra resten af det normale samfund. Selv i døden bliver de jagtet. Da Rasmus til sidst bukker under, tager familien over og afholder begravelsen uden Benjamin, han er jo ikke familie. Da en af de andre dør påstår familien at det er cancer. Trods det voldsomme pres forsøger de at leve et værdigt liv, som da Lars-Åke fejrer sin tredive års fødselsdag med et brag af en fest, og alle dukker op med gaver som han aldrig vil nå at bruge, manden med leen har allerede taget ham i sin favn.

På trods at det dystre emne er det en vidunderlig bog, jeg blev rørt på hele følelsesregisteret og måtte både græde af glæde og sorg, ikke at bogen er sørgelig for det er den absolut ikke, men den rører ved en, og det gør den også flere dage efter den er
læst. Jeg havde i hvert fald behov for at lægge den væk et par dage inden jeg kunne skrive denne anmeldelse, og stadig sidder den dybt i mig. Jeg kan godt forstå at dette værk er blevet udråbt til at være en klassiker i svensk litteratur. Ingen tvivl om at det er bøger jeg vil komme til at læse igen. Sluttelig vil jeg lige nævne at Sverige har lavet en tv-serie i tre afsnit og disse ligger på “Filmstriben”, bibliotekernes filmtilbud.