Tæskeholdet banker på af Jennifer Egan

af d. 11. maj 2012

293

2012

978-87-7955-910-3

A visit from the goon squad

En række forskellige mennesker kommer til orde i hver deres kapitel i “Tæskeholdet banker på”. Handlingen strækker sig fra 1960erne og frem til 202+. En gruppe unge med eget band: Bennie, som ikke spiller særlig godt men har sans for at finde dem der gør. Rhea med fregnerne, der stille iagttager gruppens interne dynamik, Rebecca er den vilde tøs der lader sig samle op af en voksen mand, Lou, som gør i rock-branchen, Alice, som Bennie er vild med, og som selv er vild med fortabte Scotty, hvis mor har begået selvmord.
Vi springer mellem fortællerstemmer rundt i et netværk som stille og roligt stykkes sammen. Lous børn får ordet, Bennies sekretær og mindst én af hans koner. Scotty, som ellers er forsvundet for de andre fortællere i det meste af bogen får lov at sige noget da vi nærmer os bogens slutning. Vi springer i tiden frem og tilbage fra skøre fortællere til køligt vurderende fortællere – og billedet af hvor forskelligt menneskers liv arter sig er fint og står meget klart.

Selvom stemmerne giver hver deres egne små bidder af historie som i en novellesamling, ender de som en samlet enhed, en fortælling om generationer og levede liv på godt og ondt. Hun bruger ikke mange sider, Jennifer Egan, i denne fortælling om at blive ældre, om valg og konsekvenserne af de valg vi træffer. En stor del af historierne foregår i et Rock’n Roll miljø, der gør at læseren kan holde lidt følelsesmæssigt afstand. Det har jo ikke noget med ens egne livsvilkår at gøre. Men man kender nok typen. Eller karaktertrækket. Sjove typer og fine erkendelser. Og også en del ikke så fine.

“Tæskeholdet banker på” [A Visit From the Goon Squad] blev tildelt Pulitzerprisen i 2011.