af d. 13. februar 2018

533

2017

978-87-400-4633-5

2. udgave 1. oplag

Måske årets mest markante debut

Jeg var spændt på at læse Palshofs roman, efter at have set et indslag i tv, hvor han fortalte at han havde været rundt til samtlige bogbutikker i Danmark med et eksemplar, for at de skulle begynde at sælge den. Da jeg så at Politikens forlag nu havde taget bogen til sig, måtte jeg nødvendigvis læse den. Bogen bliver introduceret som lidt af en genre-blanding. Den bliver nærmest præsenteret som alt fra thriller til samfundskritik, og som en hyldest til alle der tør tænke anderledes. Ideen til bogen har T.M. Palshof fået på sin fars dødsleje og den viden gør ikke historien mindre interessant. Jeg havde selvsagt rimelig høje forventninger til bogen, men den mængde presseomtale bogen på forhånd havde fået, og jeg blev på ingen måde skuffet. Jeg synes klart at bogens krimi/thriller del fungerer bedst, men det er i særdeleshed en fremragende debut, og jeg skal helt klart læse det næste bind i serien.

I bogen følger vi Tristan og Clara som er CSI agenter i afdelingen for Radikal Mønstergenkendelse. Et mystisk opkald fra en butik i New York og et pludseligt drab bliver startskuddet til et spændende sag. Det viser sig at den døde dame er medlem af en gruppe kendt af CSI der kaldes Extendere, disse mennesker kan blive op mod 300 år gamle. Herfra går jagten på klanen af extendere og Tristan og Clara må rejse verden rundt i deres søgen. Især i starten af bogen er ret spændende, og hele bogen igennem har man brug for mere info og har lyst til at læse videre.

Undervejs i bogen er der flere plottwists som gør at man ikke rigtig ved hvem der er ’de gode’ og hvem der er ’de onde’. Hvem kan Tristan og Clara stole på? Og hvem skal de helst ikke fortælle for meget.

Palshof mestrer klart sproget og formår at skrive i flydende og fængede, så man får lyst til lige at tage et kapitel mere.

Desværre synes jeg slutningen falder lidt til jorden. Jeg havde forventet noget andet og ’mere’ end jeg fik. Klanmødet i junglen bliver desværre lidt urealistisk og surrealistisk og jeg får ikke helt de svar jeg havde håbet på.

Alt i alt synes jeg dog det er en særdeles fornuftigt debut og jeg glæder mig til at læse den næste og måske få de svar jeg stadig synes jeg mangler.