398

2019

978-87-638-5932-5

Summer at the Little Beach Street Bakery
Oversat af: Marianne Linneberg Rasmussen

1.

Polly bor i et fyrtårn på en lille tidevandsø sammen med sin fantastiske kæreste Huckle og sin mindst lige så fantastiske søpapegøje, Neil. Hun er glad. Det er sommer, og arbejdet i det lille bageri på strandpromenaden giver hende en stor følelse af tilfredshed – At stå op før solen for at bage brød er tydeligvis lykken. Men så nemt skal det ikke være. Polly ejer ikke selv det lille bageri, og da en ny ejer kommer til, ændrer alt sig fra den ene dag til den anden. Og pludselig er Polly ikke længere i helt så højt sommerhumør.

Denne bog er nummer to i en serie! Det var jeg ikke klar over, før jeg gik i gang med læsningen, så hermed er beskeden givet videre til kommende læsere. Selvom det ofte kan være problematisk at læse en to’er uden først at have læst begyndelsen, gør Jenny Colgan det nemt for læseren. Hun starter med et lille resume, og fortæller derefter løbende om de ting, man skal vide fra et’eren for at kunne forstå fortsættelsen. Derfor sad jeg til sidst med en følelse af også at kunne genfortælle første del i serien, selvom jeg aldrig har læst den.

Ud over at være nem at følge, er Jenny Colgan’s bog også hyggelig. Den er den slags fortælling, hvor du ved start tror, at du ved hvor historien vil ende. Det forfriskende er, at det gør du nødvendigvis ikke! Selvom meget er sødt og romantisk, tager Colgan en lidt mere realistisk tilgang til tingene.

Jeg er alt i alt fan af den måde, Jenny Colgan formår at skrive en romantisk fortælling på! Og vil derfor anbefale bogen til alle, der vil have en varm kærlighedsfortælling, der vil mere end blot være en gennemskuelig historie. De personligheder, der befolker bogen, er nemlig relaterbare – deres liv er sjældent bare en dans på roser, og derudover er de sympatiske (i hvert fald en del af dem).