Sommer Af Benn Q. Holm

af d. 6. juli 2006

255

1999

87-7357-978-5

“Sommer” er en typisk Benn Q. Holm-roman, forstået på den måde, at “Sommer” foregår i Københavns-området og den handler om hverdagen, præcis på samme måde, som de fleste af Holms bøger gør.

“Sommer” foregår i 90´erne, og bogens to hovedpersoner er Peter, der er virksomhedskonsulent og hans kone Nanna. Sammen har de en lille datter, Natasha. Bogens hovedfortæller er Peter, der fortæller om parrets hverdag og om, hvordan det gik til, da han og Nanna mødte hinanden. Nanna havde før et forhold til en langt ældre mand (af Peter kaldet “sølvræven”), og da “sølvræven” døde for nogle år siden blev Nanna og Peter et par. Peter ser dog stadig sig selv som en evig nr. 2, og han er egentlig jaloux på en død mand.

Bogen foregår over en periode på 3 uger – parrets sommerferie, hvor de tager i sommerhus i Nordsjælland. Benn Q. Holm fortæller om parrets dagligdag, gæsterne, der kommer på besøg i sommerhuset, skænderierne mellem Nanna og Peter, indkøbene og trivialiteterne. Indimellem beskrivelserne af hverdagen fortæller “Sommer” også historien om Peter og Nannas liv før de mødte hinanden og om tidligere tiders problemer og glæder i deres parforhold.

“Sommer” er en let tilgængelig roman, der handler om ting vi alle sammen forholder os til i vores dagligdag. Sproget er, som altid hos Holm, flydende og præcist, og personerne er realistisk beskrevet. Mest af alt er “Sommer” dog en fortælling om Peters selvtillid og om hans frygt for, at Nanna skal forlade ham.

Alt i alt er “Sommer” en god og læseværdig bog, dog uden de store overraskelser og udsving, så det bliver til 3 stjerner fra min side.