Slænget og ulvetimen af Kim Risør

af d. 10. januar 2021

199

2020

9788772373546

1 udgave 1 oplag

I disse lidt triste coronatider, er det godt en gang i mellem at få motioneret smilebåndet, og her er der hjælp på vej i Kim Risørs nyeste roman ‘Slænget og ulvetimen’. Stilen er meget ændret i forhold til hans forrige bog “Til kamp for moder jord”. Denne gang befinder vi os på den Midtjyske højderyg, hvor omdrejningspunkt er de fire fyre Dunner, Score-Kaj, Spørge-Jørgen og Pjevs, til sammen udgør de Slænget i det lille lokalsamfund nær Huleby. Slænget har på deres egen måde styret landsbyen, så den dovne landbetjent Arne Jensen, i daglig tale kendt som Kylling, har kunnet nyde tilværelsen med fødderne oppe på skrivebordet.

Men en dag menes det at ulven er set luske rundt i skovkanten, og utrygheden breder sig blandt borgerne i det lille samfund. Dunner mener at han og slænget skal tage sig af sagen, men det blive nu mest Dunner der forsøger at klare ærterne. I begyndelsen går det rigtigt godt, men et lille fejltrin sætter en lavine af hændelser i gang, som kommer til at påvirke slænget og i særdeleshed Dunner.

Kim Risør har her leveret en rigtig lun bog, med nogle fantastiske personskildringer, og som læser ser man klart de enkelte typer og deres gøren og laden i det lille samfund. Bogen er holdt i en humoristisk tone, og med mange finurlige anvendelser af kendte ordsprog og talemåder. Selv om det ved første øjekast godt kan virke som en lidt overfladisk historie, synes jeg også der er en del dybde i den og forståelses for hvad følelser kan drive mennesker ud i. En god bog der liver op i en trist tid.

Kim Risør 1961 arbejder som finansrådgiver, og det helhedsorienterede mindset går igen i hans menneskelige spændingsromaner. Udgangspunktet er, at der – ud over god og spændende underholdning – skal være noget på hjerte og noget at reflektere over som læser.

Bogen er et anmeldereksemplar tilsendt af Mellemgaard, hvilket dog ikke har påvirket min bedømmelse af bogen.