286

2018

ISBN-10: 1-4967-2019-9
ISBN-13: 978-1-4967-2019-1

Murder by the Book

1

Auddie har haft et dårligt år, hendes forlovede blev myrdet i deres lejlighed, hendes far kørte galt i tåge og blev dræbt. Begge dele blev henlagt som ulykker. I Boston arbejdede Auddie med sjældne bøger, efterforskede hvor de kommer fra, er de falske eller ægte, ligesom hendes far og forlovede; hun har været på studie ophold på det Britiske Museum I London.

Men Auddie har arvet efter sin grantante som hun ikke kendte og er for nogle uger siden flyttet til tantens by,  Greyborne som er opkaldt efter familien. Som expert i bøger har hun besluttede sig till at åbne en boghandel for nye og gamle bøger, “Beyond the Page”. Den dag hun åbner bliver hun skræmt da en bil prøver at køre hende ned. Hun møder sine nye nabo, Serena som sælger te, de bliver hurtigt venner hvilket er godt for hendes bror, Marc er politimand. I løbet af kort tid bliver hendes boghandel og hus brudt ind i og endevendt. Hendes og tantens sagfører bliver myrdet, en veninde til tanten bliver slået ned, men Auddie finder hende og redder hende. Auddie som er literære efterforsker kaster sig ind i undersøgelsen og sammen med Marc or Serene finder de løsningen som for det hele til at hænge sammen. Hendes anden nabo Martha mener at Auddie er kriminel fra Boston og det kriminelle har fulgt hende og har ikke noget med byen at gøre og hun skal forsvinde tilbage hvor hun kom fra.

Det fortælles i bogen at skurkene leder efter en første udgave af Alice in Wonderland. Der er en detaljeret litteraturhistorie af bogen og hvordan den blev udgivet. For mig at se i følge Wikipedia er det historisk korrekt.

Jeg synes ganske godt om plottet og personerne, det går måske lidt for intenst til, for bibliofile personer er ikke de mest udadgående fysisk, men jeg beskriver måske bare en stereotyp.

Jeg kunne godt lide ideen om at indflette historien om Alice in Wonderland. Dette er en rigtig ‘hygge-krimi’ til en kold dag i corona isolation.