Slægten bind 8: Rejsen mod vest af Majken Bloch Skipper

af d. 22. januar 2010

265

2008

978-87-11-31360-2

Magnus Dane er barnebarn efter Sofie Dane, som blev landsforvist af den daværende dronning. Magnus Danes barndom er noget ensom, han nyder at være sig selv på den meget kolde og forblæste ø. Men det er stadig som om der mangler noget. Magnus har en indre trang til frihed, til at bryde de bånd der binder ham til denne ø. I sine tidlige ungdomsår flygter han til Danmark. Han opsøger sin historie. Denne historie giver ikke Magnus svaret på hans drømme, den giver ham ikke den forløsning han søger. Så Magnus vælger at flygte i natten væk fra sin arv og sine pligter. Han rejser med skibe rundt i hele verden. Han møder historiske personligheder, som får en stor betydning for resten af hans liv og hvordan han vælger at forstå livet og hvordan det skal leves for at leve op til sin arv og sine forpligtelser.

Majken Bloch Skipper har igen skrevet en bog, hvor personlighederne har mange dybe lag som giver personerne en dybde og flere lag. Alle bøgerne i serien handler om et medlem af slægten Dane og dennes slægts forpligtelser overfor den danske trone. Så giver hver bog en ny vinkel og en ny oplevelse af hvad det vil sige at skulle leve op til denne forpligtigelse. Majken Bloch Skipper har med Magnus Dane valgt en person som ikke umiddelbart er stolt af sin slægt og føler det har nogen betydning hvordan han forholder sig til slægtens historie før end han har oplevet uendelig meget, set verden og der igennem ser en sammenhæng i sig selv.

Endnu en generation er føjet til slægten Dane, med endnu en ny vinkel på hvordan livet blev levet dengang.

Alle bøger i serien giver et fantastisk bud på hvordan livet kunne have været for en dansk familie med rødder tilbage til den stolte vikingetid og lang op gennem historien. De er alle absolut værd at læse og opleve. Bøgerne er alle skrevet så godt at man lever med personerne.