Silkeorm af Robert Galbraith

af d. 3. december 2021

486

2014

9788702161526

The silkworm - Oversat af Agnete Dorph Stjernfelt

Det er meget sjældent, at jeg læser krimier. Faktisk sker det næsten aldrig, men en enkelt forfatter kan få mig til at læse en krimi, og næsten sluge den fra ende til anden. Det er selvfølgelig Robert Galbraith (men bedre kendt som J.K. Rowling) og serien om Cormoran Strike, der er en af de bedste krimiserier jeg længe har læst. Lige denne her hørte jeg dog faktisk delvist som lydbog.

I Silkeorm bliver Strike sat på sagen om at finde den forsvunden forfatter Owen Quine. Quine er en forfatter med en meget ærlig karriere bag ham, og måske er hans mystiske forsvindingsnummer denne gang ikke bare for at få ro til at skrive.

Silkeorm er andet bind om Strike og hans assistent Robin, som pludselig har fået sig en voksende karriere som privatdetektiver. Hver ny sag for de to er et mysterium, men ikke mere end den kemi, som de to venner har. Cormoran Strike krimierne er meget i stil med de klassiske krimier fra tidernes morgen. Der er lidt Sherlock Holmes over dem, med de mange små spor, der skal lede hen til den store afsløring til sidst. Whodunnit-stilen er den tidsløse detektivroman, hvor det hele først afsløres til sidst, og det er præcis sådan, at Galbraith fastholder min interesse fra allerførste side, og indtil vi endelig får det muligvis makabre svar til sidst.

En anden faktor som gør disse krimier så medrivende, det er den fortællende skrivestil. Der bliver gjort noget ud af hvert eneste ord, og karaktergalleriet er så fængslende, at jeg tager fat på den næste bog i serien med det samme. Af en person, der normalt ikke gider læse krimier, er Cormoran Strike krimierne en ren genistreg i min bog. Jeg kan ikke vente med at se, hvilke problemer Strike og Robin volder sig ud i med flere mysterier, der skal løses.