Sidste advarsel af Harlan Coben

af d. 18. december 2016

397

2005

87-11-29008-0

No Second Chance (oversat af Henrik Enemark Sørensen)

Jeg er vild med Harlan Coben, og han er nok en af de forfattere, der fylder mest i min bogreol. Det fantastiske ved Coben er, at han kaster læseren direkte ind i handlingen. Hans bøger er på intet tidspunkt langsomme eller stillestående, men spændingen er konstant stigende. Man er på niveau med hovedpersonen helt ind til de sidste sider, hvor Coben formår at binde en fin sløjfe på det hele.

Sidste advarsel handler om Marc, der er på hospitalet efter at være blevet skudt to gange. Hurtigt finder han ud af, at skudepisoden resulterede i hans kones død og datterens forsvinden. Det bliver starten på en hæsblæsende jagt for at finde ud af, hvem der dræbte hans kone og kidnappede hans datter, samt hvorfor. Og som om det ikke var nok, så mistænker det lokale politi og FBI Marc for at have gjort det hele.

Bogen er utrolig spændende, og det krævede meget af mig ikke at læse videre, selvom klokken var mange. Cobens karakterer er så levende, og samtidig fortælles der på en sådan måde, at man selv føler, at man er med i handlingen. Det specielle ved Coben er, at han ofte lader sine karakterer henvende sig direkte til læseren, hvilket ikke fungerer for alle bøger eller alle forfattere, men det synes jeg virkelig, det gør for Coben. Selvom han ofte opererer med flere forskellige fortællere, er man aldrig i tvivl om, hvem der taler, og hver karakter gives således sin egen fortællestil. Og så river Cobens sprog læseren med. For ikke at tale om handlingen. I denne bog er der på intet tidspunkt et sted i handlingen, hvor jeg kedede mig. Der var fart over feltet hele tiden.

Jeg har opgivet at gætte med i hans bøger, for jeg rammer på intet tidspunkt rigtigt. Coben twister den hele tiden, og man kender aldrig sammenhængen før til sidst i bogen, hvor hovedpersonen også begynder at forstå det hele.

Jeg giver af disse grunde bogen 4 stjerner og kan varmt anbefale den, hvis man er til spænding, en hæsblæsende læseoplevelse og generelt bare gerne vil underholdes.