af d. 29. oktober 2021

63

2020

978-87-971788-2-9

Sia og den magiske sten

2, udgave. 1, oplag

Sia har mistet sin hund og er rigtig ked af det. Hun føler ikke hendes far forstår hende, da han tilbyder at skaffe en ny hund. Hun sætter sig under et træ og finder en sten som begynder at snakke med hende. Stenen tager hende med på nogen eventyr hvor hun lærer om forskellige følelser set fra forskellige dyrs vinkler. Hun lærer hvordan hun selv skal tackle de følelser der dukker op og hun lærer hvordan hun selv kan tiltrække mere glæde i sit liv. Det er en magisk sten som Sia får stor glæde af.

Man får i børnehøjde serveret en indgang til en forståelse af hvad følelser er og gør ved os som mennesker. Man får en ide om de universelle kræfter der altid er på spil – og det kan måske godt virke lidt alternativt, men det fungere virkelig godt. For man får her en chance for at kunne hjælpe sig selv og sit barn til at håndtere når noget gør ondt i hjertet, til at lære sig selv bedre at kende og til at forstå at alle følelser er helt i orden at have. Man kan læse bogen højt for sit barn som imens kan male i den bog der følger med ved siden af, hvor de samme illustrationer er at finde, blot uden farve. Og man kan få en god snak eller flere med sit barn ud fra de små forskellige oplevelser som hovedpersonen i bogen har. Et ret fikst og unikt koncept som måske kan virke lidt overvældende, men som samtidig har den funktion at man kan vende tilbage til nogen af følelserne flere gange, så man kan lære at forstå hvad de betyder og hvorfor vi som mennesker rummer dem.

En flot illustreret bog som er yderst lærerig og som giver en mulighed for et godt samarbejde med sit barn.