376
2009
978-87-7973-343-5
L'élégance du hérisson
Jeg kan kun på det varmeste anbefale dette lille mirakel. Letlæselig og stadig meget ambitiøs på sine egne og sine læseres vegne. Sammen med bøger som fx Nattog til Lissabon er Pindsvinets Elegance med dens filosofiske tema en del af den modreaktion, der i de senere år har fundet sted mod de letfordøjelige bedøvende ligegyldige papirmonstre som udgives og sælges i hobetal (heriblandt OMG-chok!-men-glemte-efter-sidste-side-er-vendt-krimier og mit-dankort-gløder-er-det-ikke-sejt?-chicklit).
Muriel Barbery har skabt et elegant værk med masser af filosofiske over- og undertoner. Det er en Amélie’sk samfundsanalyse foretaget af hhv. en 54årig portnerske og en 12årig overbegavet pige fra samme ejendom gennem deres dagbogsnotater. Portnersken Renée forsøger for alt i verden at skjule sin hang til finkultur. Således drikker hun fin te (men har brygget kaffe, så duften af dén spreder sig ud på gangen). Ligeledes har hun altid sit fjernsyn tændt, så lyden kan høres, mens hun rent faktisk sidder og læser litterære klassikere. Alt imens hun lever op til sin rolle som portnerske, beskriver hun beboernes utålelige dumheder. Bogen igennem følger man gennem disse to personers beretninger livet i ejendommen og deres dertilhørende samfundskritiske og eksistensreflekterende analyser af klasseskel, uddannelse, kommasætning, menneskets grundlæggende primatskæbne og mange andre ting. Med skarpe og humoristiske beskrivelser af hverdagslivet (hvor fjernbetjeningen fx beskrives af Renée som en verdslig rosenkrans), bliver vi en del af disse to mismodige hovedpersoners gammelkloge betragtninger om tilværelsen. Således er en af Palomas benhårde domme: “vi har givet afkald på mødet. . Hvis vi for alvor erkendte, at vi aldrig ser andet end os selv i den anden, at vi er alene i ørkenen, ville vi blive sindssyge. Når min mor serverer makroner fra Ladurée for Mme de Broglie, så fortæller hun i virkeligheden bare historien om sit eget liv, og det eneste, hun gør, er at gnaske sig selv i sig.” En dag flytter der en rig japaner ind i en af ejendommens luksuslejligheder, og over for ham bliver det pludselig ikke så nemt for Renée at skjule sit egentlige jeg, og også Paloma føler sig mødt af denne person. Den omhandler det skrøbelige, det svære, det tyngende men også det uimodståelige, poetiske, smukke og sande ved livet: |