Pigerne fra Englandsbåden af Lone Theils

af d. 21. maj 2017

325

2015

9788711325452

Lone Theils har boet i London i 15 år, hvor hun bl.a. var korrespondent for Politiken. Derfor er det oplagt, at hendes første roman handler om en dansk journalist i London.

Et billede af to danske piger, der forsvandt på Englandsbåden i 1985, dukker op mange år senere i en gammel kuffert hos en britisk marskandiser. Det er den danske journalist Nora Sand, der finder fotografiet og straks vækkes hendes professionelle nysgerrighed. Før Nora ved af det vikles hun ind i en sag om en skræmmende seriemorder, der afsoner livstid i et berygtet fængsel. De bestialske mord viser sig at trække spor tilbage til Danmark.

Historien er spændende, og godt skrevet. Sproget flyder let, selv om forsøg på at gøre det roman-sprudlende, nogle gange gør det lidt fjollet i stedet. Men det er tydeligt at se, at Lone Theils har arbejdet med det skrevne ord i mange år. Det er også tydeligt, at “Pigerne fra Englandsbåden” er hendes første bud på at bruge sproget i skønlitterær form, uden at det dog på nogen måde ødelægger historien. Der er bare nogle gange man tænker “arh… hvor var korrekturlæseren henne, da det her røg igennem”.
De fleste af bogens personer står levende og rimeligt troværdige for læseren, og Theils giver dem krop og fylde. I hvert fald for de flestes vedkommende. Nora Sands redaktør hjemme i Danmark er for karrikeret, og minder mest om en tegneseriefigur. Den engelske profiler ved Scotland Yard, der af hensyn til handlingen skal være omgærdet af en vis mystik, bliver det i en sådan grad at han næsten bliver usynlig. Enkelte steder kniber det lidt med scenografien, så der ikke rigtig er sammenhæng i det skrevne. Ting ændrer sig ind imellem uden formål og mening i løbet af få sætninger, så helheden falder til jorden. F.eks. bliver en kvinde på et tidspunkt bagbundet og smidt nøgen i en bils bagagerum. Et par sætninger senere, tisser hun i bukserne…

Men, når det er sagt, er “Pigerne fra Englandsbåden” et godt første forsøg på at skrive en krimi. Jeg er ret sikker på at det kan blive rigtig godt, hvis Theils fortsætter i den retning. Og så tiltaler det mig meget, at forfatteren fokuserer på historien og dens personer, fremfor hvor mange liter blod og hvor mange kilo indvolde hun kan tvære ud over siderne. Tak for det!

Siden debuten med “Pigerne fra Englandsbåden”, har Theils begået flere krimier med journalisten Nora Sand i hovedrollen, og de er hermed skrevet på listen over bøger jeg gerne vil læse.

Spændende krimi med fokus på den gode historie, i stedet for blod og indvolde. Lidt småfejl hist og her, men anbefalelsesværdig.

Lån bogen på Biblotek.dk