Offer for en skygge af John Sandford

af d. 11. april 2005

283

1998

87-553-2142-9

Shadow Prey

”Offer for en skygge” er anden bog i serien om Lucas Davenport. Lucas Davenport er politimand i Tvillinge byerne, Minneapolis og Minnesota. Hans metoder tåler ikke altid at komme ud i dagens lys. I sin fritid opfinder han rollespil, som han sælger til et forlag, det gør ham økonomisk uafhængig og i stand til køre Porsche. Davenport er lige blevet far, men han er stadig vild med kvinder og de med ham.

I denne bog kastes han ud i et drama der omhandler et sprængfarligt emne, nemlig mord begået af fanatiske indianere. Historien begynder med, at en række mennesker bliver dræbt, fælles for dem alle er at de har et nedladende syn på indianere. Alle mordene er blevet begået med en stenkniv som er helt speciel for indianere. Som undersøgelsen af mordene skrider frem bliver det for læseren mere og mere klart at, de alle er et led i en plan der vil være den ultimative hævn overfor en FBI chef der engang voldtog en ung indiansk pige.

Det hele ender med en kamp mellem Lucas Davenport og en indiansk stamme, der nærmest fremstår som en religiøs sekt.

Davenport afslører hurtigt plottet, men det er bare med til at man føler det endnu mere spændende. Man fascineres af den måde hvorpå Sandford beskriver Davenports forhold til sit netværk af meddelere og hvordan man manipulerer med pressen. Det er en af de bedste bøger i serien, og er der nogen der kan beskrive en psykopats tankegang så er det Sandford.

Spænding fra først til sidst. Man giver den vel 4 stjerner selvom den måske er 5 værd, da jeg ved at der en bog i serien der er bedre!