Næsten ånder i mørket af Helga Berg

af d. 1. maj 2009

310

2008

978-87-91718-63-2

Ny dansk dystopi med bid, uden de sædvanlige flosker, befolket af stærke kvinder.

Vi befinder os 100 år efter kaos tiden. Verden som vi kender den, er gået under efter en række naturkatastrofer og computernedbrud. Tilbage er kun ruinbyer og de tvekønnede bilist-mutanter, turbusterne (siges på amerikansk). Men i den lille dal Dalien holder menneskeheden stadig stand. Samfundet i Dalien er en blanding af bondesamfund og højteknologi. Umiddelbart idyllisk, men med snævre grænser for den personlige frihed. Barnløshed er et altoverskyggende problem. De få børn, der fødes, avles fra et stadigt mindre lager af nedfrossen sæd. Videnskabsmænd arbejder i døgndrift på at ændre tingene, og det er dem, som bestemmer, hvem der får lov at blive gravid, den nye magt. Så da Fry får lov, sker det på betingelse af, at hendes datter skal sendes tilbage i tiden til Danmark før kaos-tiden. Mens dette sker, rejser Fry til København, der stadig findes, men nu er en by i ruiner, rotter hersker, og alle menneske bor nede under jorden.

Romanen skifter undervejs karakter fra en slags utopi til en rigtig grum dystopi. Berg åbner sin fortælling det dramatisk helt rigtige sted, dér hvor Arina vender tilbage fra fortiden i bevidstløs tilstand. Over det næste stykke tid bliver forhistorien fortalt i flashbacks og gennem især moderen, som fortæller hende om verden og hendes opvækst. De to erfaringer skal flettes sammen, mor og datter erfaringsniveauet, her simplificeret til konkrete adskilte tids oplevelser.

Det er en interessant struktur, Berg har valgt, og den giver bogen mere kant, end en kronologisk fremskridende handling ville have gjort. Det er tydeligvis mor-datter forholdet der interesserer Berg mest. Hele fortællingen fokuserer ikke på den beskrevne verden, men stiller skarpt på sine hovedpersoners åndelige dimension og deres tanker om virkeligheden omkring dem. Desværre bliver det hele lige lidt for flyvsk en gang imellem og det kan virke lidt forvirrende at de enkelte personer ikke er bedre afgrænset i prosaen – specielt i begyndelsen. Det gør at man skal kæmpe lidt de første 50-80 sider, men så får man også en læseoplevelse af de mere interessante.