af d. 25. august 2021

70

2021

978-87-93974-79-1

Mørke væsner 1 - Tandtyven

Lix 22

En rokketand gør ondt, i hvert fald hvis man hiver i den. Og den bliver opdaget fordi Luiz skal have børstet tænder og det gør av da tandbørsten rammer. Men senere på aftenen får han alligevel hjælp af sin bror til at få den hevet ud. Men så er det jo rart at vide at tandfeen kommer på besøg når man har tabt en tand. Han vågner dog fordi de rer et kæmpe stort monster som stjæler tanden og da tandfeen bagefter har brug for hjælp må de to brødre stå op og give hende en hånd. Men kan tandfeen og de to brødre gøre noget som helst? De jo ikke så store og tandfeen kan godt nok trylle, men er det nok?

Det er en sød lille historie som er hurtigt læst. Den kan for små børn måske være lidt skræmmende, men den er samtidig virkelig underholdende og de fine illustrationer gør det nemt at leve sig ind i hvis man bruger sin fantasi. Historien fanger en med det samme og det vil med garanti være en fornøjelse at læse den højt for sine børn, læse den sammen med dem eller blot læse den selv, da man som voksen også bliver underholdt helt fint.

Bogen er nem at gå til og historien er nem at forstå. Man kan samtidig lære noget af den da det er ved hjælp af gode kommunikationsevner at det hele alligevel ender ret godt. Og det er jo aldrig en dårlig ting at børn lære at tale sammen, selv når noget ikke er helt i orden.

En fin børnebog som forfatteren kan være ganske stolt af. Og da det er en etter må der jo være flere på vej. Det kan næsten kun blive spændende at lære de to brødre bedre at kende fremover. Drenge har det jo med at komme på de mest fantastiske eventyr.