Minus Iris af Natasha Farrant

af d. 14. september 2014

271

2014

978-87-638-3384-4

After Iris

”Minus Iris” er en dejlig bog med humor og sorg, forelskelse og uperfekte forældre. Bluebell på tretten, normalt kaldet Blue, plejede at have en tvillingesøster. Men Iris har snart været død i tre år og Blue har ikke været sig selv siden. I skolen opfører Blue sig så usynligt som overhovedet muligt og derhjemme er det som om hun også er (for) stille. Blue er tretten og har stadig tre søskende; Flora på seksten, Twig (eneste dreng) på ti og Jasmine på otte. I sådan en flok ender man med at komme sidst til mors opmærksomhed, hvis man går og gemmer sig. Blues familie er ret sørgelig. Faren bor det meste af tiden i en anden by, hvor han underviser på et universitet og skriver bøger. Han er mildest talt fraværende. Blues mor har fået et job for et parfumefirma og flyver nu konstant verden rundt for at være med til utroligt vigtige møder. Mere vigtige end de fire børn de stadig har.

Blue fortæller familiens historie via sin dagbog og via udskrifter af de videoer hun konstant optager. Hun ser livet gennem kameraet. Hun er ikke rigtig til stede, fordi Iris mangler. Når man sidder og læser Blues historie, får man lyst til at kramme hende i lang tid og skælde hendes forældre ud for at efterlade børnene og lade dem klare alene gennem sorg og opvækst.

Heldigvis ansætter forældrene den 22-årige Zoran som au-pair og han bliver reserveforælder og giver børnene en voksen, der ER der. Da naboens barnebarn Joss flytter til byen får Blue en ven for første gang i lang tid. Joss er sprængfyldt med idéer og med ham begynder Blue langsomt at deltage i sit liv igen.

’Minus Iris’ – med undertitlen ’Uden sin søster er hun bare Blue’ er en sårbar og rørende historie om en familie, der er gået i spånerne efter en datters død. Det er en rigtig god fortælling om at man altså bliver nødt til at TALE om det der gør ondt. Ellers går man bare hen og forsvinder for hinanden.

Hvis du kunne lide ”En flænge i himlen” af John Green kan du sikkert også lide ”Minus Iris”.