Ministeriet for den ypperste lykke af Arundhati Roy

af d. 9. august 2018

489

2018

978 87 638 5168 8

The Ministry of Utmost Happiness - oversat af Louise Ardenfelt Ravnild

Murstensromanen “Ministeriet for den ypperste lykke” af den verdenskendte, indiske forfatter Arundhati Roy, der for 20 år siden slog igennem med “De små tings gud”, er et af den slags værker, man har lyst til overdænge med stjerner og roser.

For alting er bare så RIGTIGT. En af hovedpersonerne er den ludfattige, transkønnede Anjum, født i en drengekrop, der kæmper for at blive anerkendt som kvinde i bornerte Delhi. Andre hovedpersoner er muslimer, der kæmper mod den brutale indiske (hinduistiske) besættelsesmagt i Kashmir. Atter andre – vigtige bipersoner – kæmper for bare at få mad i munden og et menneskeværdigt liv, mens de kan iagttage en ufatteligt rig overklasse fare forbi i limousiner med tonede ruder.

Man kan ikke andet end at holde af og med Roys sympatiske, hårdt prøvede personer og ønske dem alt det bedste i deres respektive kamp.

Bogen har imidlertid nogle væsentlige svagheder, der er umulige at se gennem fingre med, og som gør den enormt svær at læse. Først og fremmest introduceres et meget stort og broget persongalleri med ekstremt fremmedartede navne, som en dansk læser ikke har en kinamands chance for at skelne fra hinanden. Man må konstant bladre tilbage for at sikre sig, at det er den rigtige person (der i øvrigt kan være en ‘hun’, selv om det er en ‘han’).

Til overflod må man også bladre frem – til en sidelang ordliste bagest i bogen – for forfatteren eller oversætteren insisterer på at strø indiske ord og vendinger ind på hver eneste side.

Endelig er konflikterne, så væsentlige de end forekommer, af meget national karakter. En inder vil klart forstå, at den hinduistiske skurk (og dem er der mange af i bogen) Gujarat ka Lalla er virkelighedens toppolitiker Modi, men en dansker bladrer bare forvirret videre.

Arundhati Roy er en modig kvinde med meget på hjerte, og hun har min fulde sympati. Efter at have læst bogen er man om muligt endnu mere afstandstagende over for stater, der undertrykker store mindretal. Roy sammenligner direkte hinduerne med nazister. Forfattere og journalister er blevet myrdet for mindre end den voldsomme kritik, Roy udtrykker i denne bog.

Gid “Ministeriet for den ypperste lykke” havde været lettere at tygge sig igennem.