af d. 7. juni 2019

Omslag

333

2019

978-87-93681-32-3

Serving the servant, oversætter: Michael Jepsen

Nirvanas manager og Kurt Cobains ven Danny Goldberg udkommer her, knap 25 år efter Kurt Cobains tragiske død, med sine minder om tre års samarbejde med Cobain. Langt om længe får vi lov at opleve, hvordan Nirvana fungerede bag kulissen – bare synd at trommeslager Dave Grohl ikke medvirker i bogen, det gør til gengæld bassisten Krist Novoselic, stadig dybt påvirket af vennens selvmord, som han nok aldrig kommer til at tilgive eller forstå.

Goldberg fortæller gennem brudstykker af egne og andres minder, derfor er bogen ikke helt lineær ud fra en tidsmæssig betragtning, men mere stillet op i temaer, hvor der ind imellem tages afstikkere til ting der går forud. Det bryder med biografiens  gængse og trivielle struktur, hvor vi hører om alt fra fødsel til død. Når der i stedet arbejdes med minder sorteret efter begivenheder, får fortællingen et mere fængende og eventyrligt skær, der samtidig understreger hvordan tilfældigheder kan påvirke tilværelsen. Managerens kærlige omgang med historien om sin unge talentfulde ven har en knivspids af hukommelsens plastiske deformerbarhed, og dribler adræt rundt mellem begivenheder der var skelsættende for bandet. Indledningen er lige i overkanten på den stærkt lovprisende side, men er heldigvis ikke retningsvisende for resten af bogen. Det er også fedt at se Cobain fra en anden vinkel, end gennem den professionelle journalists filter, hvor det næsten er givet på forhånd at selvmord og heroinmisbrug kommer til at overskygge alt. Med sit nære forhold til ægteparret Kurt Cobain og Courtney Love får Goldberg også skudt fladpandede og patetiske konspirationsteorier om Loves rolle i Cobains selvmord ned. Og ganske som andre Nirvana biografier understreger Goldberg at Cobain var både depressiv og narkoman, længe inden han grundlagde Nirvana. Det er på alle måder udelukket at Love skulle have været slangen der lokkede Cobain ind i heroinens dødsspiral.

Få steder rammer Goldberg faktuelt ved siden af – debutalbummet indledes ikke af ‘Negative creep’, ellers er beretningen pletfri.

Ved oversættelsen har den originale titel mistet sin betydning, for ‘Serving the servant’ er en beskrivelse af managerens arbejde for sin klient, samtidig med at det er en omskrivning af Nirvanas sang ‘Serve the servants’.