Majorens sidste forelskelse af Helen Simonson

af d. 22. februar 2013

421

2012

978-87-400-0341-3

Major Pettigrews Last Stand

Den aldrende enkemand, major Pettigrew lever et ukompliceret liv med golf, gode bøger og hyggelige spadsereture i en lille engelsk landsby i Sussex. Efter hustruen Nancys død seks år tidligere er han blevet opvartet af byens damer, som håber at få ham afsat til den stilfærdige pebermø, Grace. Men majoren bryder sig ikke om den utidige indblanding, selvom han naturligvis er for høflig til at afvise damernes besøg.

Da majorens lillebror pludseligt dør, rammes majoren meget naturligt af sorg, og den første, han møder efter beskeden, er den pakistanske enkefru Ali, som ejer byens kiosk.

Forståelsen for hinandens sorg udvikler sig til et varmt venskab, men hverken Mrs. Alis familie eller majorens omgangskreds har meget forståelse for deres følelser. Samtidig må majoren forholde sig til sønnen Rogers forsøg på at nå de højere sociale kredse, problemet med broderens Churchill-gevær og ikke mindst den lokale godsejer, lord Dagenhams planer om at udbygge landsbyen til et “reservat” for rige godsejere.

Helen Simonson debuterer med “Majorens sidste forelskelse”, som på mange måder er en rigtig feel-good roman. Major Pettigrew er en vidunderlig figur; en ægte gentleman af den gamle engelske skole, som aldrig kunne drømme om at tage andet på end smoking til et bal, og hvis gode opdragelse, uddannelse, æresfølelse og pligtfølelse har resulteret i en ubøjelig tro på Fædrelandet. Men han er også varmhjertet og tænksom, og undervejs i romanen må han tage sin egen rolle som fader op til revision.

Mrs. Ali er ligeledes en aldeles elskelig figur, som med sin fornuft, livsglæde og sit varme hjerte, når ind under huden på både majoren og læseren. Hun er en intelligent kvinde, som har måtte stille sig til tåls med et stille liv i butikken frem for at studere litteratur, som er hendes store lidenskab. Efter mandens død ønsker familien, at hun trækker sig tilbage og overlader butikken til sin nevø, men et liv hos svogerens familie er nærmest en fængselsdom.

Helen Simonsen skriver oplagt og med masser af underspillet humor. Hun indfletter nærmeste poetiske stunder med morsomme parodier, og ind i mellem får man majorens refleksioner over både sig selv og andre, som med Mrs. Alis ankomst bliver noget udfordret.

Skal jeg være helt ærlig, er nogle af situationerne og personerne i bogen nærmest karikaturer. Det er svært at forestille sig byens damer være så fordomsfuldt naive, som det udspiller sig under det årlige bal i golfklubben, ligesom majorens søn næsten er for skamløs og egoistisk. Ikke desto mindre slugte jeg det hele og følte mig godt underholdt med denne morsomme, charmerende og hyggelig roman om sen kærlighed, konventioner, familie og venskab.