Madame Bovary af Gustave Flaubert

af d. 20. marts 2013

444

1996

87-00-24596-8

Madame Bovary

Madame Bovary fra 1857 er Gustave Flauberts debut som romanforfatter. I samtiden vakte romanen forargelse på grund af dens omgang med tabubelagte emner. Da omgangen med disse emner “stred mod offentlig, og religiøs moral” indbragte bogen forfatteren en tur for de franske domstole.

I bogen følger vi den unge Emma, og hendes ægteskab med lægen Charles Bovary. Parret slår sig ned i den lille provinsby Yonville, hvor Charles optager en helt igennem middelmådigt lægepraksis. Det bliver hurtigt klar for os læsere, at denne tilværelse ikke tilfredsstiller den unge Emma, og vi indledes hurtigt i hendes vidtsvævende drømmerier, hvori hun hengiver sig til tanken om et mere glamourøst liv i blandt den adelige kasse, eller i den pulserende storby Paris. På et tidspunkt går Emma Bovary skridtet videre, og indleder en affære med en lokal baron. Dette syndefald bliver starten på en lang og dyr affære, som kulminerer med de to elskendes planer om at stikke af. Disse planer løber dog ud i sandet, men på dette tidspunkt er derouten startet, og der er ingen vej tilbage for den unge Emma. Herfra forløber historien med, at Emma uden sin mands vidende sætter familien i større og større gæld, alt sammen i et forsøg på at undslippe hverdagslivets trivialiteter. Det hele ender på den tragisk vis, og får store konsekvenser for den lille families medlemmer.

“Madame Bovary” er først og fremmest en roman om en ung og uvidende piges menneskelige forfald. Et forfald, der er kommet over hende ved, at hun er blevet placeret i et liv hun aldrig har ønsket at leve, og som hun aldrig var skabt til. Det er en undergangsroman, der viser hvor galt det kan gå når samfundets skævvredne normer frit får lov at råde, og om hvordan det følende menneske reagerer herimod. Hvad mange desværre overser når de læser romaner, er, at der foruden Emmas umiddelbare undergangsfortælling, også findes et parallelt forløb – Charles Bovarys. Charles er den godtroende, naive og harmløse ægtemand i historien, og man fristes hurtigt til at fatte sympati for denne stille mandeskikkelse. Men i sin umådelige naivitet bliver Charles også et symbol på hvor galt det kan går, hvis man ikke tager ansvar for sit eget liv. Ingen tvivl om, at det er Emmas ekstravagante undergang, som tryllebinder læseren – men bag denne ligger Charles’ lige så tragiske skæbne. En skæbne styret af hans tamhed.

Jeg giver “Madame Bovary” 5 stjerner. Dette er et værk i absolut verdensklasse! Det er fantastisk skrevet, og læseren er fanget fra side 1. De tematikker bogen behandler er lige så aktuelle den dag i dag, som de var for 150 år siden, og denne anmelder spår, at dette er en bog der altid vil blive læst.