Luntetrolden Glem på rejse af Ulla Sønderup-Andersen

af d. 21. september 2021

29

2019

978-87-7188-221-6

Luntetrolden Glem på rejse

Bog 2 i serien om luntetrolden Glem. Og den kan godt læses for sig selv, men giver mest mening, hvis man har læst bog 1 også da den fortsætter direkte derfra. Vi efterlod ham hos et hold trolde, og nu er han på vej videre fordi han stadig gerne vil finde hjem, men der sker en masse undervejs. Og den drøm han havde i bog 1, er han også i denne historie ved at finde ud af hvad handlede om. For han ledte efter noget, men han ved ikke hvad det er han ledte og leder efter. Han møder på sin vej en lysende skikkelse som hjælper ham videre på rejsen, og han møder Luun som er en snorketrold. Snorketrolde er meget søvnige og kan gå i et med omgivelserne, når de ligger sig til at sove. De sover en hel del men de er også venlige og tager godt imod Glem. De hjælper ham også videre.

Forfatteren har virkelig ramt noget godt her, for historien er spændende og fangende. Man får lyst til at læse mere og med den åbne slutning i bog 2 så er man heller ikke i tvivl om at Glem skal opleve mere. Og der er da også fire bøger i alt. Det bliver spændende at læse de næste, for personligt har jeg ikke lyst til at slippe Glems univers, da jeg virkelig hygger mig med at være i hans verden. Og de smukke illustrationer gør det til en sand fornøjelse at læse historien og lade tankerne vandre. Ideen er grundlæggende, at bøgerne skal få en til at reflektere over hvad lykke er. Og det vil også være nemt at læse historien højt for sit barn/sine børn, da man sagtens vil kunne få nogen gode samtaler undervejs. Det er et godt koncept med en historie som holder hele vejen igennem. Virkelig underholdende og interessant på samme tid.