Luntetrolden Glem af Ulla Sønderup-Andersen

af d. 21. september 2021

29

2019

978-87-7188-216-2

Luntetrolden Glem

Her møder vi luntetrolden Glem. Der er flere slags trolde og Glem er en af dem der ikke har travlt, deraf luntetrold. Han falder i søvn efter en navngivningsfest, og så er de andre væk. Så han skal selv finde hjem, men det er nu heller ikke noget problem, der er bare en del ting der sker undervejs som han lige skal tage sig af først. Og han drømte også noget underligt mens han sov, og det kan han blive ved at huske. Han møder en gammel trold som leder efter et sted at bo og efter sin tidligere veninde, men Glem ved jo ikke hvor hun er henne, så han tager den gamle trold med hen til nogen af de andre trolde, og ser om han kan hjælpe ham med at finde et sted at bo. De bliver dog sendt videre til et andet hold trolde fordi de får af vide, at det den gamle trold leder efter nok er der.

Dette er første bog i en serie af flere bøger om Glem. Og personligt glæder jeg mig til at læse de andre. Ikke mindst fordi slutningen er ret åben, så man kan godt regne ud der må komme noget mere.

Det er en flot bog som er illustreret rigtig fint og detaljeret. Og historien er hyggelig og fangende. Det er måske ikke helt rigtigt at kalde det for en børnebog, for selvom den vil egne sig godt til højtlæsning så rammer den et bredere publikum, da den sagtens kan læses af en voksen, som nok endda vil få ret meget ud af den selv. Det er sådan en bog som man bliver glad af at læse, og selv om historien ikke er så lang, så har den en masse at byde på. Jeg var i hvert fald opslugt fra første side og jeg nød at kigge på tegningerne undervejs.