Kongen leve af Alexander Mayah Larsen

af d. 24. juli 2021

87

2021

9788702315516

1 udgave 1 oplag

Normalt er jeg ikke typen der læser digte, men en sjælens gang kommer ånden over mig, når jeg støder på noget der ser ud til at falder lidt uden for. Det mente jeg at Alexander Mayas Larsen digtsamling Kongen lever ville gøre. Omdrejningspunkt i digtene er Alexanders familie, og især faderen Baba (farsi for far) der indtager kongestatus. Da præstestyret i 1979 overtager magten i Iran flygter Baba til Danmark, hvor han i Mørkhøj møder en dansk kvinde og bliver gift, flytter i rækkehus og får to sønner. Baba vil være dansk og et pragteksemplarisk forbillede med arbejde, sprogkursus, leverpostej og guld Tuborg, og hans sønner skal vokse op og blive rigtige mænd. Men det er ikke let og snigende langsomt tager den kultur han er flygtet fra over, ægteskabet ryger og familiens medlemmer går hver deres veje på godt og ondt.

Det er en digtsamling der skildre de kultur kløfter der er rundt i det danske samfund, og man får et indblik i Alexander Mayas Larsen opvækst og det at være et produkt af to kulture. Det er en let læst bog og de enkelte digte har en naturlig forlængelse af hinanden. Nu er digte som sagt ikke det jeg mest beskæftiger mig med, men i min optik disse mere tekster end digte. Med Alexander Mayas Larsen afsæt som skuespiller, tror jeg faktisk at han ville nå længere ud hvis det havde valgt at skrive en monolog. Jeg har dog fået noget med mig under læsningen, men en stor læseoplevelse der giver stof til eftertanke har der ikke været tale om.

Alexander Mayah Larsen er en dansk skuespiller, dramatiker og forfatter. Han er uddannet skuespiller fra Den Danske Scenekunstskole i København i 2019 og har medvirket i en række teaterforestillinger på forskellige teatre rundt om i landet. Alexander Mayah Larsen debuterede som dramatiker med Som brødre på Det Kongelige Teater i 2019. Den forestilling lagde kimen til debutdigtsamlingen Kongen lever.

Anmeldereksemplar