Kongen i Danmark af Rikke Agnete Olsen

af d. 22. november 2020

165

2020

978-87-406-6139-2

1

Den, med rette, meget velansete historiker Rikke Agnete Olsen har sammen med grafikeren Jørgen Kraglund lavet denne smukt illustrerede og ganske overskuelige gennemgang af den danske regentrække. Den starter med sagnkongerne og slutter med H.M. dronning Margrete d. 2., og strækker sig således over godt 2000 år, alt sammen dækket på bogens små 160 sider + efterfølgende slægtstavler.

Jeg bestilte bogen hjem med den tanke, at et så overskueligt værk kunne fungere som godnatlæsning for mine drenge på 5 og 7, der er vældigt interesserede i emnet – specielt sagn- og vikingekongerne. Som natlæsning til børn i denne aldersgruppe fungerede bogen nogenlunde. Historierne (specielt de tidlige) var fængende for dem, og den yngste blev endog panisk angst for ”kong Ella” efter historien om, at denne havde smidt ”Regnar Lodbrog” i ormegården!

Alligevel skriver jeg nogenlunde, da sproget i flere tilfælde var noget gammeldags, ikke kun i forhold til de små, men også i forhold til formidling for de ældre læsere. Derfor måtte jeg ved flere lejligheder ”omdigte”, så sætningerne ikke var rent uforståelige for dem. Dette fik mig til at spørge mig selv: hvem er bogen egentlig tilsigtet? Sproget virker rettet mod en målgruppe, som i forvejen interesserer sig for emnet, og har et ordforråd, der har sin dybe rod i det sidste århundrede (læs; personer over 40). Omvendt virker bogens beskedne omfang, hvoraf en del endog udgøres af illustrationer, til at være rettet mod nybegyndere indenfor emnet. Der er med andre ord en diskrepans mellem, hvad der synes at være bogens sigte, og den måde den er blevet udformet. Derfor er jeg meget i tvivl om, hvorvidt bogen skal have 2 eller 3 stjerner, men grundet forfatterens åbenlyst overlegne viden på emnet, og tegnerens streg, ender jeg på 3.

En fin introduktion til regentrækken, som dog fordrer visse læsefærdigheder.