af d. 30. maj 2010

208

2009

87-7394-690-7

Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö

Hvad gemmer der sig bag den underfundige titel: “Kim Novak badede aldrig ved Genesaret”? Egentlig siger titlen ikke specielt meget om bogen, men Nesser elsker tilsyneladende at lege med ord og navne.

Kim Novak hedder i virkeligheden Ewa Kaludi. En dag dukker hun op som vikar i Erik’s klasse, til stor fryd for de 14-årige knægte, som får noget at drømme om. Hun er underskøn og sød og Erik forelsker sig på stedet. Ewa er forlovet med den voldelige fodboldspiller, Berra, som en dag ligger myrdet på P-pladsen ved Genesaret.

Erik, hans storebror Henry, der er 8 år ældre, og Edmund, der er jævnaldrende med Erik, tilbringer sommeren i Genesaret – familiens sommerhus, der ligger ved en sø. Erik og Henrys mor er døende, Edmunds mor er alkoholiker og på afvænning. Trods de alvorlige tilstande på hjemmefronten er det en dejlig tid, næsten uden voksen indblanding, for Henry overlader stort set drengene til sig selv. Drengene tilbringer dagene med at bade, de bygger en bro, ror, læser, laver mad, drømmer om kvinder. Erik tegner videre på sin tegneserie – det er en skøn sommer for de to, der forstår hinanden uden mange ord. Selv om de virker ubekymrede er der en remse, der kører rundt i hovedet på Erik: Cancer-Treblinka-Kærlighed-Bolle-Døden. Ord, der er for store at forstå og forholde sig til.

Imens har Henry travlt med at skrive en bog, men der er også tid til damebesøg – og en af damerne er Ewa.

Da Berra myrdes, gør politiet et ubehjælpeligt forsøg på at opklare mordet – men 25 år senere er det stadig uopklaret. Læseren må også selv gætte sig til, hvem der gjorde det. Normalt ville det irritere mig, hvis jeg ikke fik svar på hvem morderen var – i en krimi skal brikkerne falde på plads til sidst – men i denne som i flere andre af Nessers romaner er det ikke forbrydelsen og opklaringen af den, der er det væsentlige – men de personer vi følger. Således er skildringen af de to teenagedrenge og de tanker de går rundt med rigtig godt beskrevet. Så forvent ikke en hårdkogt krimi eller thriller – men læs bogen som en dejlig roman om to drenge og en sommer, de aldrig glemmer. Og gæt så selv hvem morderen er!