Kammerherrens nye klæder Fritz Schur – manden og myten af Niels, Hanne Og Thomas Sandøe, Sindbæk Og Svanedorg
268
2012
978-87-400-0707-7
Kan man købe sig til magt og indflydelse? Tja, i tilfældet Fritz Schur er der masser af indicier, men ingen beviser. De tre journalister fra Jyllandsposten har i denne bog tegnet et fascinerende om end lidet flatterende portræt af Fritz Schur.
Bogen starter med et glimrende forord, der indikerer hvad det er for et menneske vi som læser skal stifte nærmere bekendtskab med. De enkelte kapitler starter alle med et citat fra Fritz Schur efterfulgt af en sekvens fra en person som har relation til citatet og herefter tager journalisterne fat.
Bogen indeholder derudover et glimrende fotobilag samt appendiks A-D til understøttelse af beskrivelsen af manden og myterne.
Jeg kendte godt til navnet Fritz Schur, det er næsten uundgåeligt hvis man følger en smule med i dansk politik og erhvervsliv, men hvem manden er vidste jeg ikke noget om, men efter denne bog har jeg fået et ganske uddybende billede af både ham og det bedsteborgerskab som via netværk, vennetjenester og varm luft har løftet den unge handelsskole mand til samfundets top. En vej som i den grad bringer tankerne hen på eventyret om “Kejserens nye klæder” så bogens titel er ikke uden point.
Fritz er en mester til at manøvrere i det politiske felt mellem regering og politikere, de statslige virksomheder og embedsmændene, en evne der har banet vejen til posten som bestyrelsesformand for tre af Skandinaviens største statslige selskaber, Dong Energy, SAS og Post Nord. Han praler med penge og sin tætte forbindelse til kongehuset (Han blev udnævnt til dronningens kammerherre i 2010), men selv ikke hans venner i VL-gruppen (netværk for virksomheds ledere) kender hans virksomheder og ved hvad han producerer, de kender kun hans bestyrelsesposter samt hans fester i hjemmet Christiansholm.
Det er en uhyre velskreven bog, der giver løfter sløret til en del af det danske samfund de færreste kender. Hvor magt kan bruges og misbruges til egen fordel, og hvor et “nej” ikke accepteres. Et samfund hvor det er vigtigt at blive set med de “rigtige” og hvor snobberi er med til at løfte en videre op i her hierarkiet.
En bog man ikke lægger fra sig og som sidder i hjernen længe efter den er læst.