Jordemoderen fra Hope River af Patricia Harman

af d. 3. november 2013

366

2013

978-87-638-2808-6

The midwife of Hope River

Vi skriver 1929. Børskrakket er en realitet og nye svære tider venter forude. Det gælder også for jordemoderen Patience, der praktiserer langt ude på landet. I hendes erhverv mærkes krakket dog ikke, børn kommer også til verden i trange tider. Patience bor på en gammel gård, som hun har arvet efter sin veninde, der lærte hende op i faget. Man fornemmer hurtigt, at Patience har haft et hårdt liv, selvom hun kun er sidst i 30’erne. Hun er flygtet ud på landet, da hun er eftersøgt i 2 stater og har fået nyt navn, men ellers lever og ånder hun for børnefødslerne. Hun bliver kaldt ud til unge, ældre, sorte, hvide, erfarne og førstegangsfødende og hjælper alle, selvom hun sjældent får noget for det. En dag flytter den unge sorte kvinde Bitsy ind på gården. Hun mangler husly under krisen, og de to kvinder får hurtigt et venskab. Bitsy begynder at hjælpe til ved fødslerne og det nye makkerpar har stor glæde af hinanden. Andre er dog knap så glade. I denne tid er det ikke velset, at sorte og hvide bor sammen som ligemænd, og de to kvinder kan pludselig mærke Klanen ånde dem i nakken.

“Jordemoderen fra Hope River” er en ganske medrivende fortælling om en turbulent tid i amerikansk historie. Her skildres mange menneskeskæbner på godt og ondt, og man fornemmer konstant den mørke stemning af armod. Dog er en barnefødsel et lys i mørket for de fleste, og jordemoderen er med hele vejen, på godt og ondt. Man må sige at bogen nok mest henvender sig til kvindelige læsere, da der beskrives mange fødsler, men alt i alt en hyggelig historisk roman med både drama og kærlighed flettet sammen.