af d. 20. juni 2021

535

2020

9788799626267

1.

Et lig midt i december, der fører til flere forsvundne og døde..

Vi hører om en ung dreng ved navn Edward, der hjælper sin onkel med at udjævne området tæt på skovvejen. Da de rammer en kiste begravet uden nogen markering, vil onklen melde det til byens bedemand. Edward vender tilbage nogle dage senere og opdager, at onklen ikke er at finde i hytten. Politiet finder resterne af onklens lig i skoven, og alt tyder på, at han er blevet overfaldet af en bjørn. Men er det nu også bare en bjørn?

Politiet udfører deres arbejde, og denne sag viser sig at være større end forventet og fører til flere forsvundne personer og flere lig.

Læseren følger Edward og hans venner hele december, og jeg synes, det er en fed måde at opbygge romanen som en julekalender; et kapitel for hver dag frem til d. 26. december. Start kapitlerne kan man sagtens læse ét af gangen hver dag – de er langsommelige i tempoet, eftersom beskrivelserne er detaljeret, men mod slutningen øges spændingen til man rammer den overrumplende slutning. Jeg blev lettere forvirret og skuffet, da bogens forside og bagside ikke afslører noget om, at der er zombie-elementer gemt i bogens sider. Ud af til ligner bogen en almindelig krimi, men Adelvard har forsøgt at blande de to elementer i sin roman. For den almene krimi-læser vil de zombie-beskrivende dele i ikke været et hit, og for de zombie-elskende læsere er der sikkert ikke helt nok af det unaturlige.

“Ingen engle ved juletid” er en debutroman skrevet af den danske forfatter Rune Adelvard. Han har skrevet om en historie, der foregår midt i juletiden i 1964 i en canadisk lille provinsby. Adelvards måde at fortælle sin historie og balancere mellem krimi-genren og det overnaturlige om levende-døde er godt klaret, men som krimi/thriller-fan er det bare ikke min kop te. En anderledes og unaturlig krimi.

Anmeldereksemplar