af d. 4. september 2015

184

2015

8763839501

Det här är ingen film med lyckligt slut

Hæftet, 1. udgave

Pontus, eller Hyben som han foretrækker at blive kaldt, forandrer sig efter farmoderens død. Den tidligere så udadvendte og aktive teenager bliver trist og indelukket. Han lukker sig mere og mere inde i sig selv og burer sig til sidst helt inde på sit værelse. Men midt i al håbløs­he­den opdager Hyben helt nye sider af sig selv. Han forelsker sig i den smukke, men uopnåelige Ramona. Han forsvarer den udstødte og usynlige pige, Hanna, overfor resten af klassen. Han tager hele sit liv op til revision og træffer en række afgørende valg. Hybens udvikling begynder for alvor, da han modtager en mail fra Hanna. Mailen er et desperat råb om hjælp. Hybens reaktion på mailen skal vise sig både at forandre hans og Hannas liv for altid.

“Ikke en film med en lykkelig slutning” er en letlæst ungdomsbog som tager mange af de problematikker op som op­ta­ger teenagere. Bogen kommer blandt andet omkring emner som ensomhed, kærlighed, familien og det at miste et nærtstående familiemedlem.

Bogen er meget velskrevet og er skrevet i et frisk tone, som jeg tror, vil tiltale målgruppen og gøre bogen mere appetitlig for dem. Selvom der undervejs tages store og alvorlige emner op, er bogen på ingen måde tung at komme igennem. Tværtimod flyder såvel ordene som handlingen af sted i en lind strøm. Som læser kan man ikke andet end at flyde med, da det samtidig er en rigtig god historie. Desuden er det et stort plus, at bogen følger Hybens udvikling fra en indelukket selvcentreret teenager til en mere moden og ansvarsfuld ung mand. Det virker rigtig godt.