Hypokonderens død af Hans Davidsen-Nielsen

af d. 27. maj 2014

319

2014

978-87-400-0059-7

Hypokonderens død

Hans Davidsen-Nielsen har skrevet et par bøger om de danske efterretningstjenester inden sin romandebut, “Hypokonderens død”, og det skinner da også tydeligt igennem i bogen. Den handler om den lidt halvkedelige Morten, der arbejder på universitetet, men som ikke rigtig får noget fra hånden, han er skilt, og der sker ikke meget i hans liv. Men han er hypokonder ud i alle fingerspidser. Efter en advarsel på hans arbejde og en voldshændelse vågner han lidt op og ansættes snart efter i efterretningstjenesten. Han har en muslimsk ven, der gennem mange år har lært ham urdu, og som har flere forbindelser med Pakistan, der får indflydelse på hypokonderens liv og død.

Davidsen-Nielsen skriver godt og nærværende, især om de dagligdags ting, der optager en stor del af bogen; Forholdet til datteren i gymnasiet, til ekskonen, arbejdet og vennerne. Der er mange genkendelig ting, men han er bedst, når han skriver om Mortens hypokonderi. Det er beskrevet så godt, at det næsten bliver ubehageligt. Da staklen så endelig bliver rigtig syg vender stemningen i bogen, og der kommer endelig for alvor gang i historien. Det er nemlig lidt bogens problem, at det går temmelig meget for langsomt og lidt for meget i tomgang. Der sker simpelthen for lidt i for lang tid. Samtidig er det på helt ambivalent vis også bogens force. Det får historien til at fremstå meget autentisk og pålidelig, og den virker som et dejligt pusterum i en tid, hvor de fleste forfattere skriver i stressende cliffhangerstil om de mest besynderlige bestialske mord.

Det bliver spændende at følge Hans Davidsen-Nielsens forfatterskab. Det er en fin debut der leder tankerne hen på Leif Davidsens forfatterskab. Forfatteren selv er fascineret af forfattere som Greene og le Carré og af spiongenren som helhed. Greene kan jeg ikke udtale mig om, men le Carrés ofte brugte tema om den lille mand i det store system, skinner tydeligt igennem, og slutningen kunne være skrevet af mesteren selv!