209

2012

978-87-7973-489-0

Schwindel. Gefühle

Sebald’s litterære produktion falder lidt udenfor de almindelige skønlitterære kategorier og de få bøger, som han nåede at skrive inden sin tidlige død, omtales oftest som prosaværker.
“Højde. Skræk” består således af 4 rejseskildringer, knyttet sammen af steder, landskaber og personer i centraleuropa .

Den første fortælling handler om den franske forfatter Stendhals oplevelser som officer under Napoleon, hans rastløse, rodløse og omflakkende liv og hans besættelse af en kvinde, som måske kun findes i hans fantasi.

Anden fortælling handler om to rejser, som Sebald selv foretog i 1980 og 1987 til Wien, Venedig, Verona og Riva. Rejser præget af en udefineret søgen efter uklare minder, med afrejser, som ligner flugt og rejseindtryk, som giver indtryk af rodløshed og ensomhed.

Tredje fortælling omhandler en rejse, som Franz Kafka foretog i 1913, faktisk samme tur, som Sebald gentog mange år senere. Sebald forsøger at forestille sig, hvad Kafka har foretaget sig, hvordan fangekamrene i Dogepaladset kan have påvirket hans dystre forfatterskab, hvilken film han kan ha’ overværet i biografen d. 20. september 1913 i Verona, hvordan han oplevede en kort forelskelse i en tuberkuloseramt ung kvinde på en kuranstalt i Riva.

I sidste fortælling kommer Sebald til sin egen fødeby, “W” i Bayern, hvor han giver sig til at skrive på sine barndomserindringer, et projekt som han dog vælger at afbryde – af angst for aldrig at kunne slippe fortiden igen.. Men forinden når han imidlertid at give et fascinerende billede af en række skæbner i et fjernt hjørne af Europa, hvor tiden syntes at stå stille.

Alt i Sebalds fortællinger taler sit tydelige sprog om rodløshed, hjemløshed og uindfriede længsler, illustreret af talrige gamle, utydelige fotos, kvitteringer, billetter og malerier et cetera. Læsningen gav mig en fornemmelse af at sidde i et tog, som er på vej væk, billeder flimrer forbi for straks at blive fortid og man oplever en følelse af tab, tillige med en svimlende følelse af konstant at befinde sig nær en afgrund, uden fast grund under fødderne, uden et fundament i livet…
Det er ikke opmuntrende læsning, men til gengæld et stykke unik kulturhistorie, rejseindtryk og erindringsglimt fra tider, som allerede forekommer uendelig fjerne.